Brev
Graviditet
Jeg er 15 år,
jeg går på en katolsk skole.
Jeg har været i seng med min kæreste (som også er 15). Vi har samleje hver anden dag og igår brugt vi ikke kondom.
Mit problem er idag i idræt skulle vi stå på hovedet, og jeg har hørt at det kan gøre en gravid.
Kan jeg være gravid???
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, jeg kan godt forstå dig, hvis du er kommet til at spekulere over om du kan være gravid.
Du kan ikke blive gravid af, at du står på hovedet. Det er heller ikke muligt, at blive gravid af at dyrke al mulig anden sport. Alligevel har jeg en ide om, hvorfor du bliver bekymret i forhold til, at I skulle stå på hovedet.
Har det mon noget at gøre med, at du og din kæreste have sex dagen før uden at I beskyttede jer? Jeg tænker på, om du måske mener at noget af sæden hvis din kæreste havde udløsning, kan komme længere op i dig? Måske er mine spekulationer korrekte måske ikke. Men igen, du bliver ikke mere eller mindre gravid af at stå på hovedet.
Jeg er glad for, at du skriver, at I normalt bruger kondom, da det også beskytter jer begge imod kønssygdomme og netop sikrer, du ikke kan blive gravid. Selv om det kun er en gang i ikke beskyttede jer, kan du desværre godt risikere at blive gravid af denne ene gang. Kan det være en ide for jer, at I køber en graviditetstest i en dagligvare butik, sådan at I er på den sikre side?
Sådanne tests er ikke så dyre, og der ligger en god forklaring indeni på, hvordan den udføres.
Ud fra den tvivl du beskriver, tænker jeg på om du kender den hjemmeside der hedder
www.sexlinien.dk
? På den side er der ligesom hos Børns Vilkår en brevkasse, hvor børn og unge kan skrive ind. Der er desuden en masse anden info omkring sex og forhold, mon det er noget for dig at se på den side?
Måske har mit svar sat nogle tanker i gang hos dig. Hvis det forholder sig sådan, er du altid meget velkommen til, at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver.
Mange Kærlige hilsner
BørneTelefonen.