Graviditet

Hej
jeg er en pige på 14 som har hygget mig med min dejlige kæreste men den ene gang var det uden beskyttelse jeg har fundet ud af at jeg er gravid i 3 uge og vil virkeligt gerne have en abort men jeg taler overhovedet ikke med min mor og kommer heller aldrig til det eg bryder mig virkeligt ikke om hende og hendes måde at være på for når man ikke er over 18 har man intet at skulle have sagt

vi er fjender og jeg vil have så lidt muligt at gøre med hende som mulogt og hun skal især ikke vide hvad jeg har lavet så hende kan je ikke fortælle at jeg har været sammen med en til

og min far jeg hans lille pige han ville blive så utroligt skuffet hvis jeg sagde det jeg ville aldrig kunne se på ham eller mig selv i øjene. Men lige mere om min mor hvis min mor fik det at vide ville hun med garenti sige nej til abort for at irretere mig også ville hun ødelægge resten af mit liv for jeg bryder mig ikke om børn og jeg vil ikke have et stresset liv på grund af det er stresset nok når jeg bare er mig

hvad skal jeg gøre jeg er virkeligt på røven hvis jeg skal ned til lægen kontakter de så ikke min mor hvis jeg får afslag og hvis jeg skal have en abort uden mine forældre ved det hvad så med brevet fra hospitalet og det kommer sikker til at stå i mine papiret osv hvad gør jeg :3 kh mig der har brug for svar meget meget snart for jeg er ved at gå i panik :'(

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14.

Mange tak for dit brev. Sikke en ulykkelig situation du er kommet i. Jeg godt forstå, du spekulerer over dine forældres reaktion - det, tror jeg, alle ville gøre i din situation.  Det lyder som om, du generelt bedst kan tale med din far - men at du er bange for at skuffe ham, hvis du fortæller ham om din graviditet.
Når man er under 18 år og er blevet gravid og ønsker en abort, skal forældrene ganske rigtigt give tilladelse til aborten, der derefter kan foretages på nærmeste hospital. Og derfor tænker jeg, at du bliver nødt til at få snakket med din far - også selvom han måske bliver overrasket, forskrækket eller skuffet. Sådan som du beskriver din fars forhold til dig, så tænker jeg nemlig, at han gerne vil hjælpe og støtte dig... Tror du ikke?

Hvis man ikke kan tale med sine forældre om abort og er under 18 år, kan man også søge hjælp ved egen læge, der kan henvise til scanning på sygehuset, for at finde frem til hvor fremskreden graviditeten er. Almindeligvis skal lægerne informere ens forældre, når man som ung under 18 er blevet gravid.
I helt særlige tilfælde vil hospitalet vil derefter tage kontakt til abortsamrådssekretariatet, der vil indkalde den gravide til samtale. På baggrund af den samtalen tages der stilling til, om der kan gives tilladelse til abort, uden forældres tilladelse, hvorefter indgrebet hurtigst muligt foretages og dette helst inden 12. graviditetsuge.

Du er meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tel. 116 111, hvis du har brug for at tale med en voksen om, hvad du skal gøre inden du kontakter din læge.

Kærlig hilsen
BørneBrevkassen.

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)