Graviditet

Hej, jeg er en pige på 15 år jeg har verdens bedste kæreste.
For en måned siden havde vi sex for første gang, jeg er rigtig bange for at jeg er gravid, min menstruation den er 3 uger bagud, jeg har overvejet at købe en graviditets test, men jeg er bare bange for at folk vil kigge og tro at jeg er gravid.

Jeg har snakket med min kæreste og han sagde at han vil være ved min side, og at jeg skulle snakke med min mor om det og tage til min doktor og få tjekket om jeg er gravid eller ej, men jeg ved bare ikke hvordan jeg skal fortælle min mor det, kan du hjælpe mig har du nogle god råd.

Knus pigen på 15 år.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15.

Mange tak for dit brev.

Jeg kan se at det er et stykke tid siden at du har skrevet ind, så jeg håber at du får mit svar så hurtigt som muligt, det er ikke rart at gå med den usikkerhed. Måske har du fået din menstruation, og "faren" er drevet over - måske er den fortsat ikke kommet.

At menstruationen udebliver, specielt når den gerne skulle komme, er ikke usædvanligt. Det kan derfor sagtens være at du ikke er gravid, men at den blot lader vente på sig, fordi du går og er nervøs.

Du fortæller, at du har overvejet at købe en graviditetstest, men at du er bange for at folk vil tænke, om du er gravid. Nu ved jeg ikke, hvor du bor, måske er det et lille lokalt sted, hvor folk holder øje med hinanden? - uanset om det er det tænker jeg, at du kan købe den i de fleste dagligvareforretninger, måske kunne du købe noget andet også, så du ikke kun køber den?

Det lyder til, at du har en dejlig kæreste, og at I har et godt forhold, hvor I kan tale åbent om tingene, det er rigtig godt.

Din kæreste kommer også med et godt forslag, men jeg ved godt, at det kan være svært at fortælle sine forældre om den situation, du er kommet i. Du kan også opsøge din læge med en urinprøve og bede dem teste for graviditet, dine forældre behøver ikke få noget at vide, hvis du aftaler med læge, at de ikke skal det. (Med mindre du rent faktisk er gravid, så skal lægen underrette dine forældre.)

Lægen kan også tale med dig om prævention og da du er over 15 behøver han ikke informere dine forældre om, hvis han fx. udskriver p-piller til dig. Hvis du kan tale med dine forældre (din mor?), tror jeg, det er en rigtig god løsning, der også kan åbne op for, at I måske kan få en dialog om hvilken type prævention, der kan virke for dig, så du ikke kommer i den situation igen.

Jeg håber, situationen har løst sig for dig ellers er du velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tel. 116 111, eller skrive ind på UngeChatten, hvis du har brug for at tale med en voksen.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)