Brev
Graviditet
Hej
jeg er en pige på 16
Jeg er bange for at jeg er blevet gravid da jeg havde sex med en og vi var rimelig fulde
vi brugte kondom men det faldt af og ingen af os er sikre på om han kom i mig og min menstruation er gået et par dage over tid, man jeg har haft utrolig mange kramper.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre og jeg har ikke penge til en graviditets test og jeg snakker ikke med mine forældre om sådan nogle ting
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år, Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp. Jeg kan godt forstå, at det gør dig bekymret, at du måske er blevet gravid. Du beskriver din situation rigtig fint, og jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe dig. Du skriver, at du har haft sex med en hvor, at kondomet faldt af. Du skriver, at du er bange for, at du nu er blevet gravid, da du er gået et par dage over tid. Jeg er glad for at læse, at du har været opmærksom på at beskytte dig. Det efterlader mig med et indtryk af en rigtig fornuftig pige, hvilket bestemt kun støttes af, at du nu søger hjælp ved at skrive herind for at finde ud af, hvad du skal gøre. Sejt! Du har helt ret i, at der jo faktisk er en risiko for, at du skulle være blevet gravid. Der er jo i virkeligheden kun en måde at få afklaret det på, og det er ved at tage en graviditetstest. Hvis du ikke selv har råd til at købe en, så kan du altid bestille en tid hos lægen og få det gjort der. Jeg tænker, at det måske ikke er nogen dum idé, idet lægen så ville kunne hjælpe dig uanset, hvad svaret bliver. Er du gravid, så vil det utvivlsomt rejse en række spørgsmål, som du har brug for god vejledning til at kunne besvare. Og er du ikke gravid, så kunne lægen måske rådgive dig i forhold til fremtidig prævention. Måske der vil findes muligheder, der vil kunne beskytte dig ekstra udover kondom, så du undgår at komme til at skulle stå i den her ubehagelige situation igen? Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at du har snakket med ham, som du har haft sex med, omkring alt det her. Det er jeg rigtig glad for at læse! Du skriver, at du ikke kan tale med dine forældre omkring sådan nogle ting. Jeg tænker, at det er ofte er godt at have sine forældre med på råd, men nogen gange er der netop bare noget, som man ikke har lyst til at involvere dem i. Og jeg tænker, at det vel er ok, at I holder det mellem jer, indtil der evt. bliver noget at fortælle. Hvis det nu viser sig, at du er blevet gravid, så skal du jo finde ud af, hvad du ønsker at gøre. Lægen vil helt sikkert rådgive dig nærmere omkring dine muligheder, men du skal vide, at hvis du ønsker at få en abort, så vil du have behov for, at en af dine forældre får det at vide. Kommer du i den situation, så tænker jeg, at du kunne overveje at tage en af dem med til lægen – og sammen med lægen fortælle om situationen. Måske du har nået at få din menstruation, når du læser mit svar, og alle bekymringer er fejet af vejen? Det er nemlig ikke helt unaturligt, at man kan gå nogle dage over tid. Ens menstruation styres jo af de kvindelige kønshormoner. De påvirkes af alle mulige ting og fx også, hvis man har travlt eller er presset, så kan det gøre, at den bliver forsinket og nogen gange helt udebliver. Jeg håber, at du kan bruge mine tanker omkring din situation. Jeg ved godt, at mit svar lidt bliver delt op efter de her hypotetiske muligheder, men jeg håber, at du kan følge tankegangen og, at det måske kan hjælpe dig, når du får afklaret hvilken af dem, der passer på dig! Hvis du har brug for at snakke mere omkring det hele eller måske søger mere konkrete råd, når du har en afklaring, så er du altid velkommen til at ringe eller skrive til os på 116 111, eller kontakte os via chatten. Mange kærlige hilsner BørneTelefonen