Brev
Graviditet
Hej.
Jeg er en pige på 14.
Jeg havde sex for første gang for 14 uger siden med min kæreste og igen 3 dage efter og nu er jeg bange for at jeg er gravid, selvom vi brugte beskyttelse.
Jeg plejer at få menstruation omkring D.8-15 hver måned, og det er den 13 idag og jeg har haft det man vil kalde ‘pletblødning’ i en uge nu, både med kraftig blødning, brunt udflåd og meget lys/rosa blødning og jeg har læst at det kan skyldes graviditet, men fordi det ligger på det tidspunkt hvor jeg plejer at have menstruation, skal jeg så være bekymret?
Jeg plejer at have meget kraftige menstruationssmerter og ømme bryster, men jeg har ingen af delene lige nu. Jeg har dog været meget nervøs og bekymret de her dage og ikke rigtig slappet af, kan det påvirke min menstruation?
Håber virkelig i vil hjælpe!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14Selvfølgelig vil vi rigtig gerne hjælpe dig så godt, vi nu kan.Du skriver, at du har været meget nervøs og bekymret i de sidste dage, fordi du er bange for, at du måske er blevet gravid. Jeg er dog usikker på, hvordan jeg skal forstå din situation, fordi du skriver, at I havde sex for 14 uger siden og så igen 3 dage efter, dvs. det er ca. 3 måneder siden. Har du mon først fået menstruation/pletblødning i denne måned og altså ingen menstruation i de andre måneder…..?Hvis det er sådan, er det meget vigtigt, at du hurtigst muligt får taget en graviditetstest, og hvis den viser positiv, ja så skal du til din læge hurtigst muligt. En graviditetstest kan du købe i de fleste supermarkeder, i Matas og på apotekerne. Der følger en meget detaljeret og letforståelig brugsanvisning med, den skal du blot følge.Hvis du derimod har haft mere eller mindre almindelig menstruation i de to måneder lige efter, at I havde haft sex, ja så vil jeg gerne berolige dig lidt, fordi sådan som du beskriver situationen – at I brugte beskyttelse, og at det først er i denne måned, at din menstruation har været anderledes – ja så tyder det ikke på, at du er gravid. Under alle omstændigheder, synes jeg dog, at du skal tage en graviditetstest, fordi det kan bringe dig vished og forhåbentlig berolige og gøre dig mindre bekymret.Du spørger til sidst, om det at du er nervøs og bekymret, kan påvirke din menstruation – og det kan det faktisk godt i nogle tilfælde; - det er slet ikke ualmindeligt.Hvis du har brug for at høre lidt mere om menstruation, graviditetstegn, graviditetstest eller andet, så husk at du altid er velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på 116 111, hvor der hver dag sidder voksne rådgivere klar til at snakke med de børn og unge, der ringer ind. Du kan eventuelt også logge dig på chatten, hvis du hellere vil skrive med en rådgiver.Jeg håber, mit svar er en hjælp for dig.Kærligst BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.