Brev
Graviditet?
Hej!
Jeg er en pige på tretten år, der så småt er begyndt at flippe lidt ud.
For noget tid siden var jeg nede for at besøge noget familie. Dernede fik mig og naboens drengs ven en lille ting med hinanden…
Og vi kyssede og sådan, og til sidst udviklede det sig lidt, og nu er jeg bange for at være gravid. Vi havde godt nok ikke ‘rigtig’ sex. Men han gav mig fingeren og sådan noget.
Jeg ved godt at det ikke virker særlig sandsynligt. Men kan der være en risiko for at han havde fået noget sæd på fingrene eller noget i den stil?
Min mens har nu udeblevet i cirka tre dage og jeg er ved at blive bekymret. Jeg føler mig også en smule mere oppustet end normalt.
Er det muligt at jeg kan være gravid?
Hilsen den meget skræmte pige
P.S Jeg skal også lige nævne at jeg aldrig i mit liv har gjort sådan noget før.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Det er godt, at du skriver herind, så du forhåbentlig kan blive mere afklaret. Spørgsmål om sex og graviditet kan fylde utrolig meget.
Først og fremmest bliver en pige gravid ved, at en sædcelle fra fyren befrugter et æg hos kvinden. Fyren skal altså have sædafgang for at kunne befrugte et æg. Man kan ikke blive gravid ved for eksempel at ”få finger” medmindre fyren har helt frisk sæd på fingrene - og det samtidig også falder sammen med at være omkring pigens ægløsningstidspunkt. Ægløsningstidspunktet kan være lidt forskellig fra pige til pige afhængig af ens menstruationscyklus. Det vil sige, at det er muligt at være blevet gravid, men sandsynligheden for det er ikke så stor.
Pigens menstruationscyklus kan faktisk også blive påvirket af ens humør. Det kan for eksempel påvirke cyklussen, hvis man er bange for at være blevet gravid. Derfor kan menstruationen komme senere end forventet, og det kan selvfølgelig være med til at gøre én endnu mere nervøs. Derudover kan det også tage noget tid før en piges menstruationscyklus bliver stabil. At du er 13 år kan også have en indflydelse på, hvor stabil din menstruationscyklus er. Det kan altså være, at din menstruation er forsinket, fordi du er nervøs og at din menstruationscyklus ikke er blevet helt stabil endnu.
Hvis din menstruation helt udebliver - dvs. hvis den slet ikke kommer, så må du prøve at tage en graviditetstest. Dem kan du købe i supermarkedet.
Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen for at tale videre om det, hvis du har flere spørgsmål eller bliver i tvivl om noget. Når man er seksuelt aktiv er det godt at mærke efter, hvor ens grænser går, så det bliver en god oplevelse og man holder fast i sig selv. Derudover er det vigtigt at bruge prævention, altså beskyttelse, som for eksempel kondom. Du kan ringe ind på 116 111 og du vil være anonym, dvs. at vi ikke ved, hvem du er.
Mange hilsner fra BørneTelefonen