Brev
Graviditet!!!
Hej, jeg er en pige på 15. Jeg er virkelig bange !
Mig og min kæreste på 15 har haft sex i lidt over et halvt år, nogle gange ubeskyttet men hvor han ikke var kommet, har taget måske over 10 graviditets test over det her halve år, og de har alle været negative.
Men jeg føler mig gravid og har ømme bryster, hvad skal jeg gøre, skal jeg stole på de negative graviditets teste? Er bange for at være gravid og ikke kan få en abort:( men mine forældre kan ikke få noget at vide ! Hvad skal jeg gøre ?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år, tak for dit brev med overskriften "Graviditet!!!"
Jeg kan forstå, at selv om du har taget mange graviditetstests i det sidste halve år, hvor du og din kæreste har haft sex, og de alle har været negative, er du stadig bange for, om du kan være gravid.
Du skriver, at du føler dig gravid og har ømme bryster. Det første tegn på graviditet er, at menstruationen udebliver - så du skal være opmærksom på det.
Men jeg tror, at det, der ville være bedst for dig, og som ville give dig ro, var at tage til din egen læge og få ham/hende til at tage en graviditetstest. Du vil også her kunne få rådgivning om prævention, herunder om p-piller (du skriver ikke noget om, hvordan du og din kæreste beskytter jer).
Har du evt. med din mor snakket om muligheden for at begynde med p-piller? Hvis det er svært for jer at tale om dette, kan du godt kontakte lægen, uden at dine forældre behøver at vide noget om det.
Måske har du lige brug for at vende det en gang mere med en rådgiver, inden du går videre med det - og så er vi klar på BørneTelefonen (tlf 116 111) til at snakke med dig alle hverdage mellem 11 og 23 og i weekenden mellem 11 og 19. Du behøver ikke fortælle, hvem du er.
Du kan også ringe til Sexlinien på 70 20 22 66, hvor de også er rigtig gode at snakke med. De har åbent alle hverdage mellem 15 og 17.
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.