Brev
Graviditet
Hej.. Jeg er en dreng der er 15 år og har for 2 uger siden haft sex med min kæreste. Hun er begyndt og tro at hun er gravid, fordi hun siger at hun har ondt i maven og i hovedet ret tit..
Jeg siger så til hende at der kan være mange andre grunde til det!. da vi havde sex havde vi kondom det er det jeg ikke rigtigt forstår.. fordi hun siger bare at den aldrig er 100% sikker.. Ved ikke hvad jeg skal gøre.. HJÆLP!! 🙁
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15
Tak for dit brev. Hvor lyder du bare som en sød og ansvarlig kæreste, der gerne vil kunne berolige din kæreste, så hun ikke skal være bekymret. Jeg vil prøve at give dig en forklaring, som du kan vise til hende eller fortælle videre til hende, så hun forhåbentlig falder lidt til ro. For jeg tror ikke umiddelbart, hun er blevet gravid af det, da I havde sex for 2 uger siden.
Hvis man er sikker på, at kondomet ikke er revnet, og at man har haft kondomet på under hele samlejet, så er det en næsten 100 % sikker form for prævention. Jeg siger "næsten", fordi jeg ikke kan vide præcis, hvordan det foregik.
For at blive gravid skal der sæd op i skeden. Det behøver ikke være ret meget, men når man har kondom på, kommer der ikke sæd ud i skeden. Det, der i meget sjældne tilfælde kan ske, er at du måske har lidt sæd på fingrene, når du sætter kondomet på. Der er nemlig en lille smule sædceller i den væske, der kan komme ud af pikken, når den er stiv. Vi taler altså en lille bitte dråbe med en lille bitte chance for sædceller, som du måske skal have fået en lille bitte smule af på fingrene, og kommet til at røre uden på kondomet med.
Så altså, kombinationen af alle de gange, jeg har skrevet "lille bitte" ovenfor, kan du nok se, at chancen er meget, meget lille.
Jeg tror ikke, din kærestes smerter i maven og hovedet har noget med graviditet at gøre. For det første vil man ikke begynde at mærke den slags ubehag før tidligst 6-8 uger efter man er blevet gravid, og for det andet er det slet ikke alle, der får de symptomer. Der er nogen, der slet ikke opdager, at de er gravide før lang tid efter, fordi de overhovedet ikke mærker nogen forskel på deres krop.
Jeg tror måske, hun har ondt i maven og hovedet, fordi hun er nervøs - kan det tænkes? Eller fordi hun er ved at få menstruation. Eller noget helt andet.
Hvis I alligevel gerne vil teste, om hun skulle være blevet gravid, kan I tidligst gøre det en uge efter at hun skulle have haft sin menstruation. Og jeg vil som sagt gætte på, at hun får sin menstruation. Dog kan den godt blive forsinket, hvis man bekymrer sig meget, hvilket kan være rigtig irriterende, for så bliver bekymringen jo ikke just mindre...
Jeg håber, det kunne berolige dig og din kæreste lidt? Ellers er I begge meget velkomne til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, som I kan stille alle de spørgsmål, I måtte have. Det er gratis og anonymt.
De bedste hilsener fra BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.