Brev
Graviditet
Hej BB.
Jeg er en pige på 15 år som har verdens dejligste kæreste. Men er lidt usikker på ham. Vi har haft sex nogle gange, men sidste gang da vi havde det, hvad vi ikke flere kondomer. Jeg tror jeg muligvis kan være gravid med ved det ikke og er bange for at sige det til min mor.
Jeg har overvejet om jeg skulle tage en graviditets-test men har ingen penge og der er heller ingen jeg kan snakke med. HJÆLP!!! Hvad skal jeg gøre.?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 15 år.
Hvor er det godt, du skriver ind til BørneBrevkassen. Jeg tror, der er mange, der har prøvet at stå i samme situation som dig, og det er rigtig flot, at du skriver om det.
Du skriver, at du har en dejlig kæreste, som du er lidt usikker på... at I har haft sex nogle gange, men at I sidste gang havde det uden kondom, fordi I ikke havde flere... og nu er du bange for, at du kan være gravid. Hvordan kan man finde ud af, om man er det?
Først er det vigtigt at undersøge, hvornår du sidst har haft din menstruation, der går ca 28 dage mellem hver menstruation, så i første omgang, kan du være opmærksom på, om du er gået over tid (det vil sige over de 28 dage, der normalt går fra første menstruationsdag til den næste første menstruationsdag).
Er du gået over tid, kan der være en risiko for, at du er gravid, og i så fald kan det undersøges med en test, som du selv foreslår... Jeg vil dog anbefale, at du ikke tager en sådan test alene, men finder modet til at tale med din mor eller måske en anden voksen i første omgang om det? Som så kan hjælpe dig med at fortælle det til din mor? En anden mulighed er at gå til lægen og bede ham/ hende om at lave en test. Det er gratis og er du ikke gravid, så har lægen faktisk tavshedspligt og må ikke informere andre om dit besøg.
Er du gravid vil din mor eller far skulle informeres, fordi du er under 18 og derfor ikke myndig endnu... og jeg tænker også, at du kan få brug for deres støtte både, hvis det viser sig du er gravid og også hvis du ikke er, for under alle omstændigheder tænker jeg, at det er lidt skræmmende at gå med de tanker, når du ikke er ældre.
Det kan være rigtig svært at få det sagt, og lige vide hvordan du skal fortælle det, så måske du i stedet kan vise din mor eller en anden voksen det her brev? Så behøver du ikke sige så meget, og så kan I tage den derfra...
Jeg håber, du finder modet til at få det sagt og finder dit svar sammen en voksen...
... og som du sikkert selv er blevet opmærksom på: Husk kondomet hver gang... Det er jo ikke kun gravid, du risikerer at blive, du kan også risikere at få overført forskellige kønssygdomme, der bestemt ikke er rare...
... selvfølgelig er det svært at sige nej til kæresten, men jeg tænker, at han nok skal huske kondomet næste gang, hvis du siger nej, fordi han ikke har et med... og ellers kan du jo overveje selv at have nogle liggende :-)
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.