Brev
Graviditet??
Hej Børnetelfonen.
Da dette er første gang jeg henvender mig her inde er mit oplæg nok ikke særlig godt men jeg har et virkelig stort problem.
Jeg tror jeg er gravid.
Jeg har haft sex for første gang med min kæreste for tre uger siden. Det var i anden uge af oktober og nu er vi så i anden uge i november snart så jeg er helt vildt bange for at være gravid da min menstruation ikke er kommet indtil videre.
Den plejer at være der i en af de to første uger på måneden. Men da jeg kun snart er 16 kan den sagtens være uregelmæssig men jeg vil bare gerne høre om det er normalt at den ikke kommer efter ens første gang?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige, der snart bliver 16
Tak for dit brev og undskyld, vi har været så længe om at svare.
Der er mig bekendt ikke nogen sammenhæng mellem forsinket menstruation og førstegangs sex. Så hvis du stadig ikke har fået din menstruation, så er der jo desværre en risiko for, at du er gravid.
Derfor tænker jeg, du hurtigst muligt skal få lavet en graviditetstest - enten hos lægen eller på en præventionsklinik, hvor det er gratis eller ved selv at købe en i et supermarked eller på apoteket.
Jeg håber, du har fortalt om din bekymring til din kæreste, så ikke du har været alene med din bekymring. Jeg tænker jo, at et i lige så høj grad vedrører ham, og at han skal støtte dig i at få det undersøgt.
Krydser fingre for, at det bare var falsk alarm...
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.