Graviditet

Hej,
jeg har en veninde på tretten år som tror hun er blevet gravid, hun har taget en graviditets-test 2 gange, hvor den sige at hun er gravid. Hun kan ikke snakke med sin mor & far om det, da hun har været igennem rigtig meget, så de ikke har et særligt tæt bånd mere. Kan hun få en abort eller tage en fortrydelse pille eller et eller andet, uden hendes forældre kommer til at vide noget om det? ;-O

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år. Tak for dit brev her til BørneBrevkassen, det er godt du er der til at støtte din veninde. Din veninde har nok rigtig meget brug for støtte i den situation, hun er havet i, og selv om du er der for hende, tænker jeg også, hun har brug for voksenstøtte. Din venindes læge (og alle andre læger for den sags skyld) har tavshedspligt, derfor kan din veninde godt tale med ham om hendes bekymringer, uden at han fortælle det til hendes forældre. En læge kan også give helt sikker besked på, om testene din veninde har taget, viser det rigtige resultat. Men hvis pigen er gravid, så vil han skulle fortælle det til hendes forældre, (medmindre der er meget særlige omstændigheder, så lægen tror hun vil være i fare, hvis forældrene får det at vide.) Skulle det vise sig, at din veninde er gravid, og hun vælger at skulle have en abort, er praksis sådan, at hendes forældre skal skrive under på at indgrebet foretages, fordi hun er under 18 år. Når det er sagt, kan der i meget særlige tilfælde gives lov alligevel. Det er fx i tilfælde, hvor det ikke er muligt at få kontakt til forældrene. Der er også helt særlige forhold, der kan gøre sig gældende, hvis det eksempelvis vurderes, at forældrenes reaktion psyksisk eller fysisk ville være til skade for barnet – altså din veninde. Det er ikke noget, der sker særligt ofte, og ikke noget din veninde selv helt kan bestemme. Når du skriver, at din veninde ikke er tæt på sine forældre, er jeg lidt i tvivl om, hvordan de vil reagere, hvis de fik det at vide. Mange forældre vil gerne hjælpe deres børn, også selvom de først bliver chokerede over en sådan besked. Jeg kan ikke sige, hvordan din venindes forældre vil reagere, men hvis din veninde talte med sin læge om det, tænker jeg at han/hun muligvis kan hjælpe med at vurdere, hvad der kan gøres. Du skriver ikke noget om, hvorvidt din veninde har en fast kæreste. Jeg tænker på, om hun har fortalt det til ham, hun har været sammen med? Måske ved han det slet ikke, men kan mærke på din veninde, at hun er bekymret over noget. Når du ser mit svar på nettet, er det for sent for din veninde at få en fortrydelsespille. Jeg vil også lige fortælle, at det kun er i starten af graviditeterne, der normalt foretages aborter. Ud over at det er et indgreb, hun måske vælger at skulle igennem, kan det være svært at tale om det bagefter. Hvis din venindes læge finder ud af, at hun er gravid og skal have en abort, tænker jeg det giver hende en masse svære ting at tænke på. Jeg tænker, det kunne være en mulighed for hende at kontakte BørneTelefonen på 116 111. Man kan være helt anonym, når man ringer dertil. Der sidder nogle søde og forstående rådgivere, der kan lytte til hvad din veninde går med af tanker. Mange kærlige hilsner BørneBrevkassen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)