Brev
Graviditet
Hej mig og min kæreste har haft ubeskyttet sex, jeg er på p-piller men det er min første måned med dem, i min 7-dages pause havde vi sex igen, min menstruation kom dog men jeg er meget bange for at være gravid, jeg synes selv at jeg har taget på og kan mærke noget underligt i maven men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, min kæreste er den eneste der ved noget og jeg tør ikke rigtigt snakke med andre om det og er meget bange for at være gravid…
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Du er lige begyndt at tage P-piller, og i starten kan man godt være lidt usikker på, om de virker som de skal. Så jeg kan godt forstå, du er bange for at være blevet gravid, og det er bestemt ikke en rar følelse at gå med. P-piller er en meget sikker præventionsform, hvis man husker at tage pillerne regelmæssigt, og de burde også virke fra første dag, du tager dem. Derfor tænker jeg, at sandsynligheden for, at du er blevet gravid, er ret lille.
Men du har lagt mærke til, at du tager lidt på, og du mærker også ting, der er anderledes ved din krop, så derfor er du bekymret. Måske kunne det være rart for dig at snakke med din læge om, hvordan du har det? Nogle P-piller kan godt give lidt uro i kroppen, når den skal vænne sig til hormonerne, og det vil din læge kunne fortælle dig meget mere om. Det kan være en stor befrielse at høre lægens forklaring. Kunne du starte med at prøve at ringe til din læge?
Du skriver, at du ikke har lyst til at snakke med dine forældre om det, og det tænker jeg er meget almindeligt. Måske vil du ikke have, at de skal bekymre sig, måske synes du ikke, det er så rart at tale med dem om svære ting... Men hvis du bliver ved at gå og være bekymret, tænker jeg alligevel, at det måske ville være rart at få snakket med nogen om det... Hvem kunne du mon snakke med så? Bare lufte tankerne lidt med og få lettet den spændte følelse i kroppen... Der er altid den mulighed, at du kan ringe og snakke med en af de søde rådgivere på BørneTelefonen på 116 111. De er vant til at snakke med børn og unge om ting, der kan være svære at snakke om, og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
De bedste ønsker fra BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.