Graviditet

Hvad gør man når man er gravid som 13 årig og man overhovedet ikke ønsker det men man tør ikke sige det til sine forældre

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige pige

Tak for dit brev og din ærlighed. Først vil jeg fortælle dig at det er så flot, at du tager ansvar for en svær situation og beder om hjælp. Jeg kan godt forstå, at du føler det er svært at tale med dine forældre om det. Jeg tænker, at det må være svært at gå med tankerne og din viden alene, og at det må fylde meget hos dig?

Grundet din unge alder, er det dog meget vigtigt at du får talt det igennem med dine forældre, så i sammen kan træffe en beslutning om, hvad der skal gøres - her tænker jeg på abort, da du skriver at du overhovedet ikke ønsker barnet.

Jeg ved godt, at det kan være svært at tale med sine forældre om noget, som man synes er svært. Du skal vide, at vi har fået en del andre breve om situationer som børn og unge finder svære og ikke ved, hvordan de skal tale med deres forældre om. Jeg ved dog fra andre børn og unge, at det kan gøre det lettere at starte samtalen, ved fx at vise det brev du har skrevet ind til os og vores svar. Hvad tænker du om det? Kunne det være en mulighed til at starte samtalen?

En mulighed kunne samtidigt være at alliere sig med en anden voksen end dine forældre, som kan støtte dig, når du skal fortælle dine forældre, at du er gravid. Mon du kender en anden voksen, som du har tillid til og som du vil kunne tale med om din graviditet? fx en lærer eller sundhedsplejersken på din skole, måske en veninde eller en venindes mor, en moster eller anden familie.

Du skriver ikke noget om, hvor lang tid siden det er du har haft menstruation, så jeg ved ikke, hvor langt henne du er i graviditeten. Den normale abortgrænse går ved 12 uger – men du skal vide, at det i særlige tilfælde er muligt at få en abort senere i forløbet. Det er lægen der giver tilladelse til dette. Lægen vil kunne bekræfte, at du er gravid, hvor langt henne du er i forløbet og få tjekket, om alt er som det skal være med dig - og derfra hjælpe dig videre. Lægens telefonnummer står på dit gule sygesikringskort.

Det vigtigste er blot, at du handler ved at tale med dine forældre og I får bestilt tid hos lægen, så du kan blive undersøgt og i kan finde en løsning.

Jeg håber, at du fik nogle råd du kan bruge. Pas godt på dig selv.
Husk at du altid er velkommen til at ringe, chatte eller sms´e til Børnetelefonen på 116111 og tale med en rådgiver. Det er anonymt og gratis.

Kærlige hilsner og tanker herfra

BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)