Graviditet

Hej BB.
 Jeg vil gerne lige spøre om noget! håber (VIRKELIG AT I SVARE) for: Mig og min kærste var sammen, sammen fra et par måneder siden. Altså Idag tog jeg en gravilitetstest fordi jeg ikke har fået min mens. Og den viste at jeg var gravid:(

Min kærste og jeg ved ikke hvad vi skal gøre? Hvad skal jeg gøre? jeg er 13 og skal have et lille barn? Skal jeg tave en abort eller bare føde barnet? Håber snart i svare!

Knuzz fra Mig og Kærsten!:(

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13
Jeg kan godt forstå, at du og din kæreste ikke ved, hvad I skal gøre, og jeg synes, det er rigtig fint, at du kontakter BørneBrevkassen.
At blive gravid i så ung en alder er en meget alvorlig situation at skulle forholde sig til, uanset om du vælger at føde barnet eller få det fjernet via en abort.
Det er godt, at du er så opmærksom på din krop, at du hurtigt opdager, at din menstruation er forsinket/udeblevet og tager en test for at finde ud af, om det betyder at du er blevet gravid.
Du spørger direkte, om du skal få en abort eller få barnet. Og jeg tænker faktisk, at du er for ung til at blive mor. Det siger jeg ud fra de erfaringer, der er for andre unge der er blevet gravide- og har født et barn.

At få et barn er et stort indgriben i en forælders liv generelt og når man, som du, er så ung, vil det bl.a. gøre det meget sværere at gennemføre en uddannelse, sværere at gennemleve en ungdom sammen med andre unge, at få en ungs erfaringer, som er vigtige erfaringer til senere at kunne sætte sig ind i og råde et barn. I det hele taget kræver det rigtig meget at kunne tage vare på et lille nyt menneskes behov, give det omsorg og opmærksomhed og altid skulle være i stand til at tilsidesætte sine egne behov. - Det er nemlig forudsætningen for at et barn kan udvikle sig og blive sundt og glad.

Så, selv om jeg selvfølgelig ikke med sikkerhed kan vide, hvad der er mest rigtigt for dig og din kæreste, så tror jeg, at I har brug for at være unge kærester sammen, være unge sammen med andre unge og gennemleve jeres ungdom. Jeg vil derfor ikke anbefale, at du som 13 årig sætter et barn i verden, hverken for din, din kærestes eller for barnets skyld.

Og uanset hvad, så tænker jeg, det er vigtigt, at du får bestilt en tid hos lægen - gerne sammen med din mor/ kæreste- så I kan få en snak med ham/ hende om, hvad der skal ske...
Synes du, at du har brug for at tale med en rådgiver, der er vant til at snakke med unge piger i din situation, så vil jeg foreslå dig at henvende dig til Mødrehjælpen på tlf. 70111212. De har meget erfaring i at vejlede og støtte piger i den situation og du kan også der være anonym.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)