Brev
Graviditet
Hej.
Jeg har haft samleje med en dreng, og nu går jeg og spekulere over, om jeg er blevet gravid.. Jeg fik min menstation ca. 5 dage efter vi havde samleje. Kan det så lade sig gøre at man er blevet gravid, når man har fået sin menstration efter samleje?? Det var den eneste gang jeg har fået menstration efter samlejen, og har ikke haft det igen lige siden..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du, Tak for dit brev. Normalt vil man regne med, at man ikke er gravid, når man har fået sin menstruation. Det er et rimelig sikkert tegn, men desværre er der også nogle få undtagelser. Så hvis du stadig er i tvivl og ikke har fået en menstrationsperiode siden da, kan man både i supermarkeder, på apoteket og i Matas købe en graviditetstest, som i løbet af et-to minutter viser, om du er gravid eller ej. Du kan også gå til din egen læge og lave en graviditetstest. Det er bare en prøve, hvor man skal bruge en urinprøve, så det er ganske harmløst at lave sådan en test. Til gengæld får man ret hurtigt ro i sindet. Det er også lidt med forskel, hvor stabil en cyklus man har. Hvis du for eksempel er vant til, at din menstration kommer efter samme antal dage hver gang, er det lidt nemmere at holde øje med. Men hvis den tidligere har været ustabil i forhold til, at der måske nogle gange går 28 dage i mellem og nogle gange går 32 dage, så kan det være lidt sværere at regne med. Andre igen kan have meget større forskelle – helt op til 45 dage... Så det er i hvert fald en ting, du selv kan holde øje med. Og så får jeg lige lyst til at sige til dig, selvom du måske allerede ved det, at det er en rigtig god idé at bruge prævention, især kondom, da det både beskytter dig mod graviditet og kønssygdomme. Det er så ærgerligt at komme til at stå i en situation, som kan være meget uoverskuelig, bare fordi man i et kort øjeblik ikke lige fik passet på sig selv... Bedste hilsner fra BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.