Brev
Gravid?
Hej. Jeg er en pige på 15, der havde ubeskyttet sex med min kæreste. Vi har været sammen i 2 år, og er meget trygge ved hinanden.
Normalt når vi er sammen har vi brugt kondom, men her for cirka en måned siden, skete det nærmest bare og vi havde ikke noget kondom. Han kom ikke oppe i mig, men der kan jo stadig være sædceller i det der er før(kan ikke huske hvad det hedder).
Min menstruation er altid uregelmæssig, engang gik der over 3 måneder før jeg fik den igen. Jeg kan ærlig talt aldrig regne med min mens, der har aldrig været et eneste tidspunkt hvor den har været regelmæssig.
Min sidste menstruation sluttede omkring den 28. december og vi havde ubeskyttet sex i slutningen af januar måned og jeg har ikke fået den endnu. Jeg har fået ømme bryster, ondt i lænden og slået ud i mit ansigt, som normalt sker når jeg er på vej til at få min menstruation. Men er stadig meget i tvivl om, om jeg er blevet gravid.
Jeg er meget deprimeret og har været det i lang tid, jeg er konstant stresset, men det kræver en del for mig at klare en enkelt opgave. Den eneste der gør mig glad og får mig til at føle mig tryg er min kæreste.
Vi er begge meget kede af det der er sket, og ved slet ikke hvad jeg skal gøre hvis jeg er gravid. Jeg føler ikke nogen ændring i mit humør, jeg har heller ikke kvalme og føler mig ikke anderledes end hvordan jeg plejer at være. Håber at i kan hjælpe mig. 🙂
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 15 år.
Det er dejligt at høre, at du har en sød kæreste, som du er tryg ved. Men nu er du nervøs for, om du kan være blevet gravid, da I har haft sex uden kondom.
De symptomer, du beskriver, kunne meget vel tyde på, at din menstruation er på vej, så måske har du allerede fået den, når du læser svaret.
I stedet for at gå og være nervøs for om man er gravid, tænker jeg, at det er en god ide at foretage en graviditetstest, som kan købes i de fleste supermarkeder eller på apoteket. Bare tanken om en uønsket graviditet kan jo påvirke hele ens dagligdag, man kan endda begynde at opleve symptomer på, at man er gravid, selv om det ikke er tilfældet.
Det, at du føler dig deprimeret og stresset, viser jo også, at du har brug for hurtigt at få vished, så I igen kan kan nyde livet og hinanden. Nu da I har et fast forhold, ville det måske også være en ide, at du fik p-piller, som gør at du også vil få en mere regelmæssig menstruation, og god sikkerhed mod graviditet.
Det bedste for jer, tænker jeg vil være, at I sammen får en tid hos din læge, hvor I kan snakke om, hvilken prævention der vil være bedst for jer.
Venlig hilsen BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.