Gravid? Hjælp!

Hej,

jeg er ved at blive urolig over om jeg er blevet gravid, da det snart er OVER en måned siden jeg fik min menstruation.

Problemet er at jeg ikke ved om jeg har været sammen med nogle?

Sidst i august var jeg til marked med min veninde, hvor vi drak rimelig meget. Så meget at jeg ikke kan huske noget mellem omkring 12 og 3. Der var også nogle andre piger fra klassen dernede, og de sagde så at jeg stod og hang ud med nogle 25-årrige, en specielt – helt alene. Så kunne de heller ikke huske mere.

Men kan det være muligt jeg har haft sex med ham?

Altså jeg har aldrig været så fuld før, og jeg har heller aldrig haft sex før. Og jeg er slet ikke den type der snakker med ældre fyre, når jeg er ædru.

Men jeg skulle så tidligt hjem næste morgen fra min veninde, fordi hun skulle noget. Min far henter mig, og i et kryds, står der så en lille folk 20-30årrige mænd, hvor den ene så smiler og vinker til mig. Kunne det være ham?

Han passer nemlig rimlig godt til den beskrivelse min veninder/klassekamerater har sagt.

Og mine forældre ved altså ikke jeg var så fuld, eller noget helt specielt om den aften, da jeg ikke er den type, som fortæller alt til mine forældre. Derfor vil jeg også gerne undgå, at skulle fortælle dem, hvis jeg er gravid, da de ikke vil forstå det.

Og jeg vil altså IKKE være mor.

Hjælp hurtigt?!

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak fordi du deler dit brev med BørneBrevkassen, og din bekymring om du måske er blevet gravid. Du skriver, at du var til marked, hvor I fik så meget at drikke, at du ikke rigtig kan huske, hvad der skete imellem kl. 12 midnat og kl. 3 morgen.

Om du er gravid eller ej, det kan jeg ikke vide, det bliver du nødt til at få af vide hos lægen eller du kan købe en graviditetstest på apoteket. Da du er 15 år, kan du godt gå til lægen, uden at lægen skal informere dine forældre.

Folk regerer meget forskelligt, når de er påvirkede, men ofte sker der det, at man slipper hæmninger og bekymringer. Det kan være rigtig sjovt, og man kan føle sig modig og have meget nemmere ved at snakke, måske slipper man også sin generthed overfor fyrene, eller man er dejlig ligeglad med, hvordan man ser ud. Kunsten er at finde balancen, hvornår skal man begynde at drikke vand imellem drinksene, så man kan beholde rusen uden at blive så fuld, at man går glip af festen... Dette siger jeg til dig, for jeg fornemmer, at du måske blev lidt forskrækket over, at du ikke kan huske, hvad der skete i det tidsrum...

Jeg tænker, at hvis du har snakket med de 25-årige fyre om aftenen, så kan det godt være derfor de hilser på dig dagen efter, men det behøver bestemt ikke at betyde, at du har haft sex med nogen. Jeg tænker også, at du ville have kunnet mærke det dagen efter, for det er normalt at være øm efter de første gange - måske endda bløde lidt.

Måske har du allerede fået din menstruation, når du læser mit svar. Men hvis ikke, så synes jeg du skal skynde dig til lægen og få undersøgt det, lægen kan også fortælle dig, hvordan du kan beskytte dig mod graviditet fremover, hvis du er interesseret i det.

Du er selvfølgelig meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at snakke det igennem med en rådgiver.

Kærlig hilsen

BørneBrevkassen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)