Brev
Gravid eller ikke ?
Hej
jeg er en pige på 12 år og har ” leget ” lidt med mig selv og er blevet bange for jeg er gravid
jeg har ikke været sammen med nogle men jeg syntes min mave er større og min menstruation er næsten en måneder bag ud
jeg håber virkelig i vil svare
Ps: vi har ikke en gravid test og jeg kan ikke købe en og jeg tør ikke fortælle min mor det
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Jeg vil skynde mig at sige til dig, at du ikke kan være blevet gravid af at lege med dig selv. Det håber jeg kan berolige dig?
Det er også helt almindeligt, at ens menstruation kan være uregelmæssig i puberteten, og at maven kan hæve ind imellem.
Jeg tænker ikke, det er nødvendigt, at du tager en graviditetstest. I stedet ville et måske være en ide, at du kunne snakke med din mor om, at din menstruation er lidt uregelmæssig, og at du går og føler dig lidt udspilet ind imellem. Det kender hun garanteret godt til, og det kan faktisk være rigtig rart at snakke med nogen om de ting.
Til sidst vil jeg sige, at du ikke behøver være bange for at lege med dig selv. Det er også helt almindeligt at gøre, og det skulle jo helst være en rar ting og ikke noget, man skulle gå og være bekymret over.
Hvis du har andre spørgsmål, er du velkommen til at skrive igen eller måske skrive mere direkte med en rådgiver på chatten eller på 116111.
Mange hilsener, BørneTelefonen