Gravid eller ikke ?

Hej

jeg er en pige på 12 år og har ” leget ” lidt med mig selv og er blevet bange for jeg er gravid

jeg har ikke været sammen med nogle men jeg syntes min mave er større og min menstruation er næsten en måneder bag ud

jeg håber virkelig i vil svare

Ps: vi har ikke en gravid test og jeg kan ikke købe en og jeg tør ikke fortælle min mor det

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige
Tak for dit brev. Jeg vil skynde mig at sige til dig, at du ikke kan være blevet gravid af at lege med dig selv. Det håber jeg kan berolige dig?
Det er også helt almindeligt, at ens menstruation kan være uregelmæssig i puberteten, og at maven kan hæve ind imellem.
Jeg tænker ikke, det er nødvendigt, at du tager en graviditetstest. I stedet ville et måske være en ide, at du kunne snakke med din mor om, at din menstruation er lidt uregelmæssig, og at du går og føler dig lidt udspilet ind imellem. Det kender hun garanteret godt til, og det kan faktisk være rigtig rart at snakke med nogen om de ting.
Til sidst vil jeg sige, at du ikke behøver være bange for at lege med dig selv. Det er også helt almindeligt at gøre, og det skulle jo helst være en rar ting og ikke noget, man skulle gå og være bekymret over.
Hvis du har andre spørgsmål, er du velkommen til at skrive igen eller måske skrive mere direkte med en rådgiver på chatten eller på 116111.
Mange hilsener, BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)