Gravid eller ikke gravid

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Tak for dit brev. Det er rigtig flot og ansvarligt at du skriver ind når du er i tvivl om, din kæreste kan være gravid.

Når du har taget kondomet af og været oppe med din penis i din kæreste, kan hun godt være gravid. Før man som mand kan mærke at man kommer kan der nemlig komme en lille smule sædceller ud først, som man ikke lægger mærke til. Sikker sex er således hvis man har haft kondomet på under hele samlejet.

Jeg ville foreslå, at du snakker med din kæreste om, at hun bliver tjekket med en graviditetstest, om hun er gravid. Graviditettesten kan man købe på apoteket og i supermarkeder. Der ligger en vejledningi pakken, så man kan tage testen korrekt. Hvis I fortsat er i tvivl om hun kunne være gravid, ville jeg foreslå at hun (og du?) går til lægen og får det undersøgt.

Jeg kan godt læse i dit brev, at det ikke har været en helt god følelse, som usikkerheden om graviditet bringer ind bagefter. Det at være forelsket og have sex sammen er jo dejlige følelser og oplevelser sammen, som usikerheden kommer til at forstyrre. Jeg tænker, at I nok vil forsøge at gøre det mere sikkert fremover, så I kan nyde hinanden. Derfor bliver det også vigtigt, at I tænker over og taler om, hvad I gør næste gang I skal have samleje. Det kan lyde lidt kedeligt at lave aftaler, men det kan også være aftaler, som hjæper jer til at nyde hinanden og samtidig passe på hinanden.

Kondom sikrer godt mod graviditet, når I bruger det under hele samlejet og hvis det ikke går i stykker. For piger findes der forskellige former for prævention f.eks. P-ring og P-piller som beskytter mod graviditet, men ikke sikrer mod kønssygdomme, som kondomet gør.

Jeg håber du snakker med din kæreste, så I finder ud af om hun er gravid - hurtigst muligt. Både dig, og også din kæreste, er meget velkomne til at logge på chatten, ringe eller sms´e til BørneTelefonen på 116 116, hvis der er noget I er i tvivl om, eller andet der vil være godt at tale med os om.

Med venlig hilsen BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)