Brev
Gravid – eller ej
Kære Børnebrevkassen…
Jeg er en pige på 15 år, og jeg har en kæreste på samme alder. Jeg går hver dag med tanken om, om jeg er gravid.
Vi har sex 2-4 gange om måneden, jeg er på p-piller, og vi bruger kondom hver eneste gang. Alligevel er jeg så bekymret for om jeg er gravid, at jeg tager graviditetstest mindst 1 gang om måneden, dagen inden jeg får min menstruation…
Jeg er udmærket godt klar over at jeg ikke er gravid, men alligevel er jeg så bekymret. Jeg har på det sidste fået en meget rund mave, jeg har konstant kvalme, og jeg skal tisse meget ofte. Måske er alle de her “bivirkninger” til graviditeten bare noget der kommer, fordi jeg bliver ved med at fortælle mig selv at jeg er gravid…
Kh mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller at du er hele tiden går og er bange for at du er gravid.
Jeg ved at der er mange piger på din alder, som går med nogle af de samme tanker du gør. Som du er inde på i slutningen i dit brev, kan det at du hele tiden tror at du er gravid, sagtens være med til at give symptomer på graviditet, og faktisk kan det også gøre at din menstruation bliver forsinket eller udebliver fordi du bekymrer dig så meget.
Jeg kan godt forstå, at du er bange for pludselig at blive gravid, for jeg tænker, at du tænker, at det nok ikke er lige nu det skal ske. At dig og din kæreste både bruger kondom og at du tager p-piller, dækker jer dog ret godt ind. Så risikoen for at du bliver gravid, såfremt du husker at tage dine p-piller, er meget minimal.
Jeg ved ikke, om du har delt bekymringerne med nogen andre? Måske vil det være godt, at tale med din kæreste om bekymringerne, så han ved hvad du tumler med. Måske, virker bekymringerne ind på den måde I er sammen - hvis du er tilbageholden eller måske afviser fordi du er bekymret for graviditet... I kunne også tale om, hvordan I ville forholde jer hvis nu I blev gravide - så I får talt, om det der bekymrer og fylder. Det kunne også være, at det vil være en idé, at få talt med dine forældre om bekymringerne. For jeg tror, at vi alle, uanset alder, har haft de bekymringer om at blive uønsket gravide. Jeg tror det vil lette dig og hjælpe dig med at finde roen igen.
Hvis du tænker, at du har brug for at snakke med en der ved lidt mere om det, kan det måske være en idé at snakke med sundhedsplejersken på din skole eller måske din egen læge. Hvad tænker du om det..?
Hvis du har lyst, er du også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af de søde rådgivere.
Kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.