Gravid eller ej?

Hej bb!

Mig og min kæreste havde sex for nogle dage siden…

Jeg ville have han skulle tage kondom på men han insisterede! Da vi havde bollet et stykke tid kom han sig..?

Jeg var bange men han sagde at han nåede at trække sin penis ud inden hans sæd kom ind i mig… Jeg var usikker men sagde “okay”.

Jeg er ikke klar til et barn endnu… Og problemet er at jeg ikke tør at sige det til mine forældre hvis jeg nu er gravid?

Håber i vil hjælpe mig – hvad skal jeg gøre???

Hilsen anonym

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år!

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for, om du kan være blevet gravid, selv om din kæreste siger, at han trak sig ud inden han kom. Det kan der også godt være en risiko for, eftersom der altid kommer lidt sæd ud, inden han kommer ’rigtigt’.

Jeg synes, det er rigtig godt, at du ville have ham til at tage kondom på. Det er en rigtig god måde at beskytte sig både mod graviditet, men også mod kønssygdomme – det kan I også have smittet hinanden med, da I var i seng sammen uden at bruge kondom. Det er derimod slet ikke i orden, at din kæreste insisterede på at han ville have sex uden at bruge kondom, når du bad ham om det. I sådan en situation synes jeg, at du er i din gode ret til at afvise at have sex med ham. Dels udsætter I jer begge to for at blive smittet med kønssygdomme, og dels er der risiko for, at du kan blive gravid. Det er derfor også rigtig vigtigt, at du holder fast i, at han skal bruge kondom. Det kan være en god idé, hvis du selv har nogle kondomer, så det ikke afhænger af, om han har husket at tage nogen med.

Jeg kan godt forstå, at du ikke føler dig klar til at få et barn, hvis du skulle være gravid. Det synes jeg også, at du er for ung til. Da du er under 18 år, skal dine forældre informeres om det, hvis du skal have en abort. Sådan er loven. Jeg kan godt forstå, at du synes det vil være svært, at sige det til dem. Jeg synes, at du skal starte med at købe en graviditetstest, så du kan få en afklaring på, om du overhovedet er gravid. Du skal også være opmærksom på, om din menstruation udebliver. Du kan købe en graviditetstest i de fleste supermarkeder eller på apoteket. Hvis testen er positiv, tænker jeg, at du skal ringe eller sms’e til BørneTelefonen, så vi kan hjælpe dig med at finde en måde, som du kan sige det til dine forældre på. Du kan også logge ind på chatten.

Måske ville det være en idé, hvis du snakkede med din mor om at få nogle p-piller. Du skal op og snakke med lægen for at få en recept, og så han/hun kan sørge for, at du får de rigtige p-piller. Men husk, at p-piller kun beskytter mod graviditet, og ikke mod kønssygdomme.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ønsker dig al held og lykke.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?