Brev
Gravid eller ej?
Hej brevkasse..
Er en ung pige, med en kæreste jeg er utrolig glad for! Vi har haft sex en del gange, og vi er meget flittige.. Hvor langt han kommer op i mig ved jeg selvfølgelig ikke helt! Dog har vi et problem, som er at vi aldrig bruger kondom..
De sidste par måneder har jeg altid været itvivl om jeg nu blev gravid, men har altid fået min menstruation! De sidste par gange vi har haft sex, har jeg faktisk haft min ægløsning.. Igen uden kondom. Jeg ved at han ikke nogensinde har kommet inde i mig, men er itvivl med Præsæd.. Er begyndt at få lidt kvalme, og er egentlig bare virkelig bange og nervøs.. Er jeg gravid?
Håber virkelig i vil komme med et svar.. Og måske berolige mig lidt!:-(
– mig og min kæreste har lovet hinanden aldrig at have sex igen uden kondom! Men er bange for om det er forsent..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Mange tak for dit brev. I brevet beskriver du dine bekymringer om hvorvidt du kan være blevet gravid efter at have haft sex med din kæreste uden at bruge kondom. Jeg vil i mit svar prøve at rådgive dig og hjælpe dig med hvordan du kan finde ud af om du er gravid.
Jeg kan forstå på det du skriver at du og din kæreste har det rigtig godt sammen. Jeg kan også fornemme at han er en du kan dele de fleste (hvis ikke alle) dine tanker med, lige meget om de er glædelige eller om det er bekymringer. Det er lige sådan jeg tænker et forhold bør være, da åbenhed skaber tryghed.
Fra andre piger i din alder, kender jeg til, hvordan det er at få en kæreste, at være forelskede, og til det med at begynde at have sex. Det er en dejlig tid, det er der ingen tvivl om. Jeg ved også hvor fjern tanken om at man kan blive gravid kan være. På det du skriver kan jeg dog forstå at du bestemt er opmærksom på at du kan blive gravid, og at I sørger for at din kæreste ikke kommer inde i dig. Som du selv ved, er denne metode desværre ikke 100 % sikker, faktisk langt fra, netop pga. præ-sæd. Selvom det er sjældent, så er piger altså blevet gravide selvom deres kæreste ikke er kommet inde i dem. Du fortæller også at du er begyndt at få kvalme. Kvalmen kan godt skyldes at du er blevet gravid, men den kan bestemt også skyldes alt muligt andet. Selv tanken om måske at være blevet gravid kan give kvalme, har jeg hørt.
Med mindre du har fået din menstruation siden du skrev herind, kan du kun finde ud af om du er gravid ved at tage en graviditetstest. Testen er baseret på en urinprøve, og altså derfor sagtens noget man kan teste derhjemme. Man kan købe sådan en test mange steder, bl.a. Netto, og de er lige så gode som dem man kan købe på apoteket. Jeg mener den koster omkring 40 kr. På pakningen står der hvordan man bruger den. Mon det kunne være første skridt på vejen til at komme det nærmere om du er gravid?
Jeg tænker at dine forældre ved at du har fået en kæreste? Mon de også ved at I har været i seng med hinanden? Hvis du er gravid, bliver du nødt til at fortælle det til dine forældre. Man kan i Danmark ikke få en abort når man er under 18 år uden at ens forældre ved det. Lige meget hvad, tænker jeg at det måske før eller siden kunne være rart for dig at fortælle din mor om det, hvis du altså ikke allerede har gjort det. Jeg ved nemlig fra andre piger, at når man er i et fast forhold er det på et tidspunkt nemmere at starte på p-piller, fordi næsten uanset hvor meget man gør sig umage for at huske kondom, så kan det glippe. Det gode ved at bruge kondom er dog at det udover at sikre mod graviditet også sikrer mod kønssygdomme, så det er godt at læse, I nu har besluttet altid at bruge kondom. Hvad tænker du om det jeg skriver?
Nogen piger synes det er svært at fortælle deres mor om at de var begyndt at have sex med deres kæreste. De følte nemlig at deres mor på mange måder stadig betragtede dem som børn, og de var derfor bekymrede for deres mors reaktion. Jeg har dog endnu ikke hørt om en mor der, selvom hun blev overrasket, ikke ville hjælpe hendes pige eller være der for hende hvis hun var gravid, ønskede at komme på p-piller eller noget helt tredje. Du kan læse mere om p-piller og andet beskyttelse på Sexlinien for Unge http://www.sexlinien.dk/default.aspx?ID=29765.
Jeg er rigtig glad for at du skrev herind, og håber du har fået nogle ideer til hvordan du kan komme videre. Du er også altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111. Det er erfarne rådgivere der svarer telefonen og de er vant til at snakke med børn og unge, også om de ting der kan være vanskelige at snakke om. Jeg ønsker dig al det bedste med på vejen.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen