Gravid eller ej?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Mange tak for dit brev. I brevet beskriver du dine bekymringer om hvorvidt du kan være blevet gravid efter at have haft sex med din kæreste uden at bruge kondom. Jeg vil i mit svar prøve at rådgive dig og hjælpe dig med hvordan du kan finde ud af om du er gravid.

Jeg kan forstå på det du skriver at du og din kæreste har det rigtig godt sammen. Jeg kan også fornemme at han er en du kan dele de fleste (hvis ikke alle) dine tanker med, lige meget om de er glædelige eller om det er bekymringer. Det er lige sådan jeg tænker et forhold bør være, da åbenhed skaber tryghed.

Fra andre piger i din alder, kender jeg til, hvordan det er at få en kæreste, at være forelskede, og til det med at begynde at have sex. Det er en dejlig tid, det er der ingen tvivl om. Jeg ved også hvor fjern tanken om at man kan blive gravid kan være. På det du skriver kan jeg dog forstå at du bestemt er opmærksom på at du kan blive gravid, og at I sørger for at din kæreste ikke kommer inde i dig. Som du selv ved, er denne metode desværre ikke 100 % sikker, faktisk langt fra, netop pga. præ-sæd. Selvom det er sjældent, så er piger altså blevet gravide selvom deres kæreste ikke er kommet inde i dem. Du fortæller også at du er begyndt at få kvalme. Kvalmen kan godt skyldes at du er blevet gravid, men den kan bestemt også skyldes alt muligt andet. Selv tanken om måske at være blevet gravid kan give kvalme, har jeg hørt.

Med mindre du har fået din menstruation siden du skrev herind, kan du kun finde ud af om du er gravid ved at tage en graviditetstest. Testen er baseret på en urinprøve, og altså derfor sagtens noget man kan teste derhjemme. Man kan købe sådan en test mange steder, bl.a. Netto, og de er lige så gode som dem man kan købe på apoteket. Jeg mener den koster omkring 40 kr. På pakningen står der hvordan man bruger den. Mon det kunne være første skridt på vejen til at komme det nærmere om du er gravid?

Jeg tænker at dine forældre ved at du har fået en kæreste? Mon de også ved at I har været i seng med hinanden? Hvis du er gravid, bliver du nødt til at fortælle det til dine forældre. Man kan i Danmark ikke få en abort når man er under 18 år uden at ens forældre ved det. Lige meget hvad, tænker jeg at det måske før eller siden kunne være rart for dig at fortælle din mor om det, hvis du altså ikke allerede har gjort det. Jeg ved nemlig fra andre piger, at når man er i et fast forhold er det på et tidspunkt nemmere at starte på p-piller, fordi næsten uanset hvor meget man gør sig umage for at huske kondom, så kan det glippe. Det gode ved at bruge kondom er dog at det udover at sikre mod graviditet også sikrer mod kønssygdomme, så det er godt at læse, I nu har besluttet altid at bruge kondom. Hvad tænker du om det jeg skriver?

Nogen piger synes det er svært at fortælle deres mor om at de var begyndt at have sex med deres kæreste. De følte nemlig at deres mor på mange måder stadig betragtede dem som børn, og de var derfor bekymrede for deres mors reaktion. Jeg har dog endnu ikke hørt om en mor der, selvom hun blev overrasket, ikke ville hjælpe hendes pige eller være der for hende hvis hun var gravid, ønskede at komme på p-piller eller noget helt tredje. Du kan læse mere om p-piller og andet beskyttelse på Sexlinien for Unge http://www.sexlinien.dk/default.aspx?ID=29765.

Jeg er rigtig glad for at du skrev herind, og håber du har fået nogle ideer til hvordan du kan komme videre. Du er også altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111. Det er erfarne rådgivere der svarer telefonen og de er vant til at snakke med børn og unge, også om de ting der kan være vanskelige at snakke om. Jeg ønsker dig al det bedste med på vejen.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?