Brev
Gravid eller ej!?
Hej!
Jeg er en pige på 16 år, som er meget bange for at være gravid.
Jeg havde min aller første menstruation d. 11 april og skulle have haft den igen d. 9 maj, men den sprang over. Jeg har fået, at vide af min læge, at det er meget normalt, at ens menstruation springer over i 1 måned, når det er første gang.
Jeg skal have min menstruation igen d. 6 juni, men problemet er, at jeg har haft sex med min kæreste i mellemtiden.
Min kæreste og jeg har haft sex 3 – 4 gange siden d. 11 april, og han gav mig også finger, men vi blev begge i tvivl om, han havde sæd på fingrene.
Det skal lige siges, at vi har brugt kondom alle gangene, men jeg er ikke på P-piller, så vi er lidt bange for, at der er en chance for, at jeg kan være gravid.
Jeg føler ikke selv, at jeg har ikke symptomer på graviditet, men jeg bliver dog i tvivl, når jeg har kvalme og ondt i maven om natten. Min maven virker hård under navlen, men ikke længere nede, men det kan også sagtens skyldes tidligere problemer med maven. (Private problemer, som følges af egen læge)
Jeg har taget 3 graviditetsteste, men de har alle 3 vist negativ.
Hvis jeg ikke får min menstruation d. 6 juni er der gået 56 dage/8 uger/2 måneder, hvor jeg ikke har haft min menstruation.
Selvom testene har vist negativ, er jeg stadig meget bange for, at være gravid.
Være sød, at svare hurtigt, jeg er desperat efter hjælp.
Hilsen Mig…
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Tak for dit brev. Jeg forstår godt at du kan blive usikker på om du kan være gravid, når din menstruation er uregelmæssig.
Men jeg tænker, at jeg godt kan berolige dig med, at du højst sandsynligt ikke er gravid. Når du og din kæreste har været så fornuftige at bruge kondom og du ovenikøbet har taget tre graviditetestest som alle var negative, tænker jeg, at du godt kan regne med, at du ikke er gravid.
Dine mavesmerter skyldes jo nok de problemer du tidligere har haft med maven? Måske skulle du gå til lægen igen og få det tjekket? Så kan du jo også tale med lægen om, du skal have en anden form for prævention, hvis du føler dig usikker på kondomer alene.
Har du mon talt med din forældre om alt dette? Måske kunne det være rart for dig at betro dig til din mor, så du ikke skal gå alene med dine bekymringer?
Jeg håber, at du nu er blevet beroliget, og at du måske allerede har fået din menustration? Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale mere direkte med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneTelefonen