Brev
Gravid?
Hej BB..
Jeg er en pige på 16 år. Her for 5 dage siden, det vil sige d. 14/6 havde jeg ubeskyttet sex med min bedste ven, og jeg havde taget min sidste p-pille den dag, hvor vi havde sex. Og det var egentlig ikke meningen at han skulle komme oppe i mig, men det gjorde han. Jeg vidste faktisk ikke at han var kommet, og han træk sig ikke ud med det samme, så jeg er blevet lidt nervøs, og er lidt bange for at jeg er blevet gravid.
Men så to dage efter at vi havde haft sex, så fik jeg min menstruationen. Har ikke rigtig haft nogen symptomer eller noget. Jeg har ikke snakke med nogen, og men bedste ven ved det ikke, og jeg fandt første ud af idag d. 18/6 at der var noget det hed en fortrydelses pille, men er det ikke lidt forsent at tage den nu? Så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller tro lige nu. Men håber lidt at i kan hjælpe mig.
Mvh den lidt nervøse J……
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 16 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Der er godt, du skriver her til med dine bekymringer. Jeg kan godt forstå, du går og spekulerer på, om der er sket noget. Jeg håber, du læser mit svar så hurtigt som muligt, i forhold til hvornår du var sammen med din ven. Når jeg læser dit brev, er der mange faktorer, der taler for, at du ikke er gravid.
Du skriver, at du tager p-piller, og alene derfor skulle du ikke kunne være gravid, hvis tager dem regelmæssigt, som man skal. Du skriver også, at du har fået din menstruation, og det er også et tegn i retning af, at du ikke er gravid. Som du selv nok er blevet klar over, er en fortrydelsespille for sent at tage.
For at blive helt fri for bekymringerne omkring en eventuel mulighed for, at du er gravid, tænker jeg, at du kan købe en gravitetstest. De kan købes i de fleste dagligvarebutikker. Sådan en test kan du tage derhjemme, helt uden der er nogen, som blander sig.
Du kan også kontakte din læge og aflevere en urintest, som lægen kan undersøge. Hvis du beder din læge om det, behøver han/hun ikke at fortælle dine forældre om det, hvis testen er negativ.
Hvis det lyder som en mulighed for dig, tænker jeg, at det også ville være en god ide for dig at tale med din læge om beskyttelse imod kønssygdomme. Der er jo en risiko for sådan noget også, fordi I ikke har brugt beskyttelse. Igen er sandsynligheden ikke stor, men det kunne måske være en god anledning til at få talt om den side af det også.
Måske har du, når du læser mit svar til dig, fortalt din gode ven om din bekymring? Hvis du ikke har, tænker jeg, om det var noget du kunne gøre? Tit hjælper det på bekymringer og spekulationer at tale fortroligt med en om det. Måske er han også bekymret for, om der er sket noget, det kan være han ikke ved, om du tager p-piller. Det kan være, I sammen kan lægge en plan for, hvordan I kan beskytte jer, hvis der skulle opstå en anden gang.
Hvis du er hurtig her lige op til sommerferien, kan det også være en mulighed for dig at kontakte din skoles sundhedsplejerske. Sådanne er tit gode til at tale om sådan nogle emner, og hun kan måske give dig nogle gode råd.
Hvis du har brug for at tale mere om din bekymring, tænker jeg det også kunne være en mulighed for dig, at prøve UngeChatten.
Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor du helt anonymt kan fortælle om dine bekymringer.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.