Brev
Gravid
Hej,
jeg er en pige på 15.
Jeg har mig en ven som jeg har haft ubeskyttet sex med to gange,
han er god til at styre sig når han skal komme men jeg er stadig rigtigt bekymret om jeg er gravid.
Dagen efter vi gjorde det første gang fik jeg menstration, og vi gjorde det igen en uge efter, lige da min mens var stoppet, og han siger han ikke kom.
Da min menstatrion ikke er regelmæssig kan jeg ikke regne med det.
Er rigtig bange for at jeg er gravid?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev til vores brevkasse. Jeg kan forstå på dit brev, at du er rigtig bekymret for, om du mon kan være blevet gravid, og hvor ville jeg ønske, at jeg kunne give dig et sikkert svar, men det kan jeg desværre ikke. Jeg håber dog alligevel, at mit svar kan hjælpe dig videre, så du ikke skal gå alene med din bekymring.
Når man som pige er seksuelt sammen med en fyr, vil der altid være en risiko for, at man kan blive gravid. Det er rigtigt, at man kan benytte sig af ”afbrudt samleje”, hvor drengen trækker sig ud, før han kommer, men desværre er det en meget usikker metode, hvis man gerne vil være sikker på, at man ikke risikerer at blive gravid. Selvom din ven føler sig sikker og er ”god til at styre sig”, så er der altid en risiko for, at der kan ske noget, som han ikke selv kan mærke/styre, og det kan ende med, at han kommer tidligere, end han regnede med.
Derudover har du måske hørt om ”pre-sæd”?! Hvis ikke, så er det en væske, der kan komme, før drengen får udløsning, og den kan indeholde sædceller. Det er endnu en grund, der gør metoden meget usikker. Nu hvor du har oplevet, at du bliver så nervøs, synes jeg, at du skal overveje at tage en snak med din ven, hvis I overveje at have sex igen. Hvis han respekterer dig, vil han også forstå, at det følelsesmæssigt er rigtig ubehageligt at gå rundt med en frygt for, at man måske er blevet gravid – og den frygt kan både ødelægge muligheden for at nyde det, når I er sammen, men frygten kan jo også ende med, at I lige pludselig står i en situation, hvor I skal forholde jer til en graviditet, og det er ikke det værd. Men det er selvfølgelig dig selv, der skal bringe emnet op, for han ved sikkert ikke, at det påvirker dig så meget – og måske ved han heller ikke, at ”metoden” faktisk er meget usikker – og dermed faktisk det samme som ubeskyttet sex.
Ønsker man at beskytte sig mod graviditet, er det mest oplagt at bruge kondom. Alternativt kan du også overveje, om du skal begynde at tage p-piller, men det er mest oplagt at bruge, hvis man er i fast forhold, da det kun beskytter mod graviditet og altså ikke kønssygdomme. Men lige nu sidder du med en reel bekymring om, at du er gravid. Den eneste måde, hvor du kan få be- eller afkræftet det på, er, hvis du tager en graviditetstest. En graviditetstest kan købe i de fleste større supermarkeder og koster måske  20 - 50 kr. Her vil du få et hurtigt svar, så du ikke længere skal gå og vente på, at din menstruation kommer. Det er meget almindeligt, at man kan have uregelmæssig menstruation, især hvis den aldrig har været regelmæssig – og selvom det lyder lidt skørt, så kan ens psyke faktisk også påvirke ens cyklus, så menstruationen er ekstra længe om at komme, fx hvis man går og tænker rigtig meget på, om man mon er gravid.
En anden mulighed – som måske ikke er så relevant for dig, er at tage nødprævention, en såkaldt "fortrydelsespille". Man kan købe pillen i håndkøb på apoteket, men de skal tages så hurtigt som muligt efter et ubeskyttet samleje – og senest 72 timer efter samlejet for at forhindre, at man bliver gravid. Du kan også få nødprævention hos din læge eller hos lægevagten. Det er dog vigtigt at huske, at nødprævention aldrig skal ses som almindelig prævention, og man bør også kun tage højest én fortrydelsespille inden for samme cyklus.
Der er størst risiko for at blive gravid, når man har ægløsning. Det har man oftest midt mellem to menstruationer, men det er meget svært at regne med - og ekstra svært, hvis man ikke har en regelmæssig menstruation. Hvis det er lidt ubehageligt at købe og tage testen alene, kan du jo overveje, om du skal dele det med nogle. Det kan fx være din ven, en veninde eller måske en anden, du selv har i tankerne?! Så er der også en tæt på, hvis testen ender med at vise et resultat, som du bliver ked af, så kan det nemlig være endnu sværere at få det fortalt. Mon du har tænkt på at snakke med din mor, fx skrive det i en sms til hende, at du er bange for at være blevet gravid og har brug for hendes støtte?
Jeg håber, at du er blevet lidt klogere på, hvad du kan gøre, så du ikke skal gå alene med din bekymring. Hvis du har brug for det, er du meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111, hvor der sidder søde rådgivere parat, der rigtig gerne vil tale med dig om lige det, du har brug for og hjælpe dig bedst muligt.
De bedste hilsner
BørneTelefonen