Brev
Gravid?
Hej. Jeg er en pige på 14 år.
Her for en uges tid siden fik jeg finger af en dreng og nu er jeg virkelig bange for om jeg kan være blevet gravid?
Han siger at han ikke har lavet noget med sig selv, så derfor kan han vel ikke have sæd på fingrene?
Jeg har fået min menstruation som jeg skulle, men synes bare den er lidt anerledes end den plejer.
Kan det være fordi jeg tænker sådan over det?
Håber virkelig i kan svare på det her, da jeg går og er virkelig bange.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Du er ikke blevet gravid af det, du og drengen har lavet sammen.
Du skriver ikke, hvordan din menstruation er anderledes, men når man er så ung som dig, kan ens menstruation godt ændre sig fra gang til gang. Jeg gætter på, at det er det, der er sket.
Ens menstruation kan også blive påvirket, hvis man er stresset, eller som du er meget bekymret. Jeg tænker derfor, lige som du selv skriver, at det også godt kan være, at din menstruation har været anderledes, fordi du har tænkt sådan over det med graviditet.
Jeg håber mit svar har givet dig mere ro i sindet.
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.