Gravid!

Hej
jeg ER EN PIGE PÅ 13 ÅR. jEG HAR HAFT SEX MED MIN KÆRESTE OG JEG ER BLEVET GRAVID.
hVAD SKAL JEG GØRE!

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 år
Tak for dit brev. Du spørger helt kort, så jeg vil forsøge også at svare dig kort og klart.

Hvis du er blevet gravid, er du nødt til at få fortalt det til din læge og dine forældre. Du kan godt starte med at gå til lægen uden dine forældre, hvis du foretrækker det, men så længe du er under 15 år, er lægen forpligtet til at informere dine forældre, hvis du er gravid.

Nu kender jeg jo hverken dig eller din situation, men da du er meget ung, så vil jeg anbefale dig, at få foretaget en abort. Det skal dine forældre give tilladelse til. En abort kan ske medicinsk, (på hospitalet spiser du en pille, der får dig til at abortere), men det skal ske inden 12. graviditetsuge.

Er du længere henne i graviditeten end 12. uge, kan man i særlige tilfælde alligevel få lov til at få en abort, men alt det, kan lægen fortælle dig mere om.

Hos de fleste læger har man mulighed om at bestille tid på nettet, så hvis ikke du i første omgang kan få det sagt til en af dine forældre, så kan du og din kæreste måske bestille en tid sammen og så tale med lægen om, hvad der videre skal ske...

Har du brug for mere rådgivning, så er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærligst fra BørneBrevkassen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)