Gravid?

Kære brevkasse.

Mig og min kæreste har haft sex nogle gange men her sidste gang var der ikke så meget sæd i kondomet som der plejer, jeg spurgte ham om det men han sagde at det var forskelligt hvor meget der kom ud. Så jeg tænkte ikke videre over det.

Ca. En måned efter hvor jeg skulle have min menstruation har jeg ikke fået den, og jeg vidste jo at her i puberteten kan man godt have det lidt uregelmæsigt så jeg ventede lidt men så her en dag i sidste uge henne i skolen skulle jeg så på toilet og jeg kigger i mine trusser hvor der så er noget brunligt udflåd.

Jeg går så hjem og søger lidt på det og jeg læser så nogle ting som skræmmer mig ret meget.. Er meget bange og nervøs over det, fordi mine forældre skal ikke vide noget da min kæreste er min “pap”bror min mors kærestes bror.

Kan man få en abort uden forældrenes underskrift og uden de skal vide noget om det?

Håber i kan hjælpe..

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Mange tak for dit brev. Lad mig starte med at fortælle, du virker som en rigtig fornuftig ung pige. Jeg kan forstå du og din kæreste bruger kondom, når I har sex sammen, det er godt at høre. Din kæreste har også helt ret i, at det kan være forskelligt, hvor meget sæd der kommer, når han får udløsning. Alligevel er du nu nervøs, både fordi du har opdaget noget brunligt udflåd og din menstruation er udeblevet. Jeg vil komme med nogle forslag, så du forhåbentlig kan blive klogere på, hvad du kan gøre lige nu.

Mange piger og kvinder har udflåd, og udflåd er som regel hvidt og lugter ikke grimt. Menustrationen kan sagtens være uregelmæssig i starten, som du jo også er opmærksom på. Brunligt udflåd kan derfor være udtryk for mange ting. Bl.a. kan det være at det faktisk er din menstruation, som denne gang viser sig ved brunligt udflåd. Men for at være sikker vil jeg anbefale dig at tage en smut op til lægen og få det tjekket. Man kan også nemt få en lille rift eller et sår oppe i skeden (uden at have en sygdom), og det kan være det der afgiver lidt blod, som så farver dit udflåd.

En måde du kan få vished omkring graviditet er ved at du køber en graviditetstest. Den kan du købe både på apoteket eller i et supermarked. Det er ret enkelt at tage den, man skal tisse på en pind og efter kort tid, vil du kunne aflæse om du er gravid eller ej. Der ligger en seddel i pakken, der beskriver præcis, hvordan man skal gøre. Jeg tænker det er et godt sted at starte, er du klar på at afprøve dette?

Jeg tænker det er en god ide at fortælle din mor eller en anden voksen, hvad du er urolig over. Man kan godt gå til lægen alene som 13 årig, men lægen skal fortælle din mor, hvis du har en sygdom eller er gravid.

Hvis du ikke synes, du kan sige det til din mor, så kunne du måske kontakte sundhedsplejersken på din skole? Hun vil måske kunne fortælle dig, hvad det er, du ser og mærker?  Mange tænker at det vil være pinligt at tale med egen læge, det er ærgerligt, for det er jo lægens arbejde at svare og hjælpe en, når man har problemer med sin krop. Tænk på, at lægen er neutral, og tænk på, at du nok også ville gå til tandlægen, hvis du havde ondt i tænderne.

Tanken om at tale om private ting kan være skræmmende, men ofte vil de voksne (fx din mor, sundhedsplejersken, lægen) blive glade over, at du spørger. Jeg tænker, at når man viser tillid til, at de voksne kan og vil hjælpe en, så vil man næsten altid få svar. Så derfor synes jeg, du skal fortælle, hvad det er, du er urolig over og få det tjekket.

Du skriver at din kæreste er din papbror og at han er bror til din mors kæreste derfor skal de ikke vide noget. Jeg kan sagtens forstå, at du måske er usikker på hvordan din mor og hendes kæreste vil reagere hvis de får af vide at I to er kærester og at I også har sex. Da I jo ikke er i samme familie, sådan rigtigt, burde der jo ikke være noget i vejen for at I er kærester? Fortæl dem at I er rigtig glade for hinanden. Jeg tænker at i længden, vil det måske nok blive opdaget, så måske er det rette tid nu, at fortælle din mor og hendes kæreste, at I er kærester, hvad tænker du om det?

Alle familier er forskellige og har forskellige syn på hvornår man må begynde at have sex. Forældre er naturlig nok ofte nervøse om deres datter nu også får passet godt nok på sig selv. Hvad tænker du om at begynde at snakke med din mor om sex, kærester, prævention? Specielt fordi du er en pige, kan det være ekstra vigtigt for din mor at høre fra dig selv, hvordan du passer på dig. I har jo rent faktisk brugt kondom, så mon ikke din mor vil synes, det er dejligt hendes datter er så moden at hun tænker på prævention? De fleste forældre vil tage sådanne snakke med deres unge når de tænker at det er ved at være den tid. En sådan snak, behøver ikke være alvorlig eller lang, det kan også være at man snakker lidt hver dag. Hvis du begynder nu, så kan det jo være at din mor kan begynde at vænne sig til tanken om at du er ved at udvikle dig, også seksuelt.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe, ellers er du velkommen til at kontakte os igen fx på BørneTelefonen, hvor nummeret er 116 111, og hvor du kan ringe gratis og snakke med en sød rådgiver.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)