Brev
Gravid?
Hej.
Jeg er en pige på 14 år som har en kæreste der også er 14,
vi havde sex for første gang, for cirka 3-4 uger siden. Vi brugte kondom og han nåede ikke og komme da det ikke var mere end 10 minutter højest. Jeg er utrolig bange for at jeg er gravid og vi er meget bekymret.
Jeg har meget kvalme her for tiden og ondt i maven, men mine veninder siger det er fordi jeg ikke spiser nok. Jeg har nemlig haft en “slags” spiseforstyrelse.
Jeg fik min menstruation i mandags og blødte som jeg plejede ind til idag hvor jeg næsten ikke har blødt. Jeg har ikke ømme bryster og tisser ikke mere end normalt. I går da jeg styrke trænede fik jeg ret ondt i maven.
Jeg har så i forvejen en knude lige oven over navlen som jeg har været til læge med før. Kan jeg være gravid?
For guds skyld hjælp mig! Mine forældre ved ikke vi har haft sex og jeg tog ikke p-piller.
hjælp hjælp hjælp!!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Det er godt, at du har skrevet. Jeg kan læse, at det er svært for dig at finde ud af, om du er gravid eller ej.
Det er dejligt, at du har en kæreste, og I er glade for hinanden, det lyder hyggeligt! Jeg kan ikke sige med sikkerhed, om du er gravid, men det tror jeg ikke, du er. Din veninde har ret i, at psyken kan gøre rigtigt meget, hvis man tænker meget over, om man er gravid. Det er naturligt at tænke meget, hvis man er usikker på, om man har beskyttet sig godt nok, eller hvis ens menstruation ikke kommer til tiden. Så er det også naturligt, at kroppen tænker, at den måske er gravid og laver "graviditets symptomer" som kvalme, ømme bryster, osv. - uden at være gravid.
Det betyder ikke, man ikke skal være bevidst om sin krops ændringer, som du også har været. Jeg tænker, at det ville være godt for dig at gå til læge og få en snak med ham om, hvorfor du har ondt i din mave. Man får ikke ondt i maven af at være gravid, måske er der noget med din mave, der kunne være godt for dig at vide. Det kunne være din kost, din motion, eller hvis du har haft en lille spise forstyrrelse, som du skriver, kan det være, du skal være forsigtig med, hvad du putter i maven. Men alt det ved lægen, og han/hun er vant til at snakke om den slags.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for en snak med en voksen.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.