Brev
Gravid
Hej
Jeg er en pige på 15 der har haft sex fornyeligt.
Nu er jeg bange for at jeg er gravid. Vi brugte kondom, men jeg er stadig bange.
Men hvor kan jeg så få en graviditetstest?
Tak på forhånd.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Jeg vil starte med at sige til dig, at hvis I brugte kondom, er der ikke en særlig stor risiko for, at du kan være blevet gravid. Det kræver altså, at drengen får udløsning inde i dig, at chancen overhovedet er til stede.
Hvis du alligevel vil tage en graviditetstest, kan du købe den i Matas, på apoteket eller i supermarkedet. Den vil først kunne vise et reelt svar, når du er gået en uge over tiden i forhold til, hvornår du skulle have haft din menstruation. Det er nemlig først der, man kan måle de hormoner, der viser om man er gravid.
Hvis du alligevel kunne tænke dig lige at snakke med en rådgiver, vil jeg sige til dig, at det kan man godt bruge BørneTelefonen til. Vi kan selvfølgelig ikke afgøre igennem telefonen, om du er blevet gravid, men det kan nogle gange hjælpe lidt på tankerne at få dem vendt med en voksen. Nummeret er 116 111, og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
De bedste ønsker fra BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.