Brev
Gravid!!!??
Hej… Jeg er en pige på 13 snart 14, mig og min kæreste havde sex idag..( den 17 / 2)
Det startet bare med vi rørte lidt ved hinanden, men det blev til mere, jeg havde ingen kondom, og han havde heller ik… Han lovet mig at komme ud inden der kom sæd, men jeg er stadig lidt tvivl om han nåede det til den rigtig tid..
Nu er jeg bange for at blive gravid.. For jeg kan ik snakke med min mor og far om det uanset hvad!! De ville blive rigtig sure på mig, og så ville du tage min mobil osv.. Jeg ved hvad jeg skal gøre, da min mens skal komme den 28 eller der omkring… Så jeg er virkelig bange…
Mine forældre vil jo finde ud af det hvis jeg går til lægen og min veninde skal ik vide det, fordi jeg ik tør sige det til hende fordi jeg ik ved hvordan hun reagere og om hun så dropper alt mellem mig og hende… Fuck man… Hjælp, så hurtigt så muligt.. Er mega bange
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev.
Jeg håber, at jeg kan hjælpe dig. Jeg vil gøre, hvad jeg kan.
Hvor er det bare rigtig ærgerligt, at ingen af jer havde et kondom. For det er jo bare rigtig ubehageligt at være nervøs og bange for at være blevet gravid, hvis man ikke ønsker det. Det så godt gået, at du vil passe på, at du ikke er gravid og er klar over konsekvenserne ved at have ubeskyttet sex.
Jeg bliver helt imponeret over, at du har så godt styr på, hvornår du skal have din menstruation. For du har helt ret i, at hvis du ikke får den i dagene omkring den 28., så er der en sandsynlighed for, at du er gravid. Men indtil den 28. kan du ikke vide noget med sikkerhed, så derfor tænker jeg, at det bedste indtil da er, at tage det så roligt, som du kan. Og så allerede nu beslutte, hvad du gør, hvis du ikke har fået menstruation. Du kan for eksempel beslutte en dag, hvor du skal få testet, om du er gravid. Det kunne være den 2. marts, for eksempel.
Du kan tjekke, om du er gravid, ved tage en graviditetstest. Og den skal man købe på apoteket, Matas eller i et supermarked. Hvis du skal det, vil det være rigtig godt, hvis du kunne tænke på en voksen, som du kunne tale med det om. Hvilken voksen vil mon være bedst for dig at få hjælp fra? Måske du slet ikke for brug for det, men det kan være godt at vide og mærke, hvem man kan gå til, hvis man får brug for det. Selvom det kan være svært at sige, og at voksne kan reagere stærkt på det. Derfor tænker jeg også, at de fleste voksne vil tænke, at det er super fornuftigt og stærkt af dig at reagere og ville have hjælp.
Men indtil den 28. eller 2. marts, eller hvad du beslutter er bedst, så handler det om at slappe af og tro på, at du ikke er gravid. Hvordan slapper du bedst af? Ser film, læser eller hører musik? Du skal prøve at tænke på ting, som gør dig glad og huske dig selv på, at det kan være, at du ikke er blevet gravid. Hvis man er meget nervøs, kan det også påvirke menstruationen, så den bliver forsinket.
Du kan ringe eller sms’e til BørneTelefonen på 116111 eller chatte med en rådgiver på BørneChatten her på siden.
Rigtig meget held og lykke.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen