Gravid!!!??

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev.
Jeg håber, at jeg kan hjælpe dig. Jeg vil gøre, hvad jeg kan.

Hvor er det bare rigtig ærgerligt, at ingen af jer havde et kondom. For det er jo bare rigtig ubehageligt at være nervøs og bange for at være blevet gravid, hvis man ikke ønsker det. Det så godt gået, at du vil passe på, at du ikke er gravid og er klar over konsekvenserne ved at have ubeskyttet sex.

Jeg bliver helt imponeret over, at du har så godt styr på, hvornår du skal have din menstruation. For du har helt ret i, at hvis du ikke får den i dagene omkring den 28., så er der en sandsynlighed for, at du er gravid. Men indtil den 28. kan du ikke vide noget med sikkerhed, så derfor tænker jeg, at det bedste indtil da er, at tage det så roligt, som du kan. Og så allerede nu beslutte, hvad du gør, hvis du ikke har fået menstruation. Du kan for eksempel beslutte en dag, hvor du skal få testet, om du er gravid. Det kunne være den 2. marts, for eksempel.

Du kan tjekke, om du er gravid, ved tage en graviditetstest. Og den skal man købe på apoteket, Matas eller i et supermarked. Hvis du skal det, vil det være rigtig godt, hvis du kunne tænke på en voksen, som du kunne tale med det om. Hvilken voksen vil mon være bedst for dig at få hjælp fra? Måske du slet ikke for brug for det, men det kan være godt at vide og mærke, hvem man kan gå til, hvis man får brug for det. Selvom det kan være svært at sige, og at voksne kan reagere stærkt på det. Derfor tænker jeg også, at de fleste voksne vil tænke, at det er super fornuftigt og stærkt af dig at reagere og ville have hjælp.

Men indtil den 28. eller 2. marts, eller hvad du beslutter er bedst, så handler det om at slappe af og tro på, at du ikke er gravid. Hvordan slapper du bedst af? Ser film, læser eller hører musik? Du skal prøve at tænke på ting, som gør dig glad og huske dig selv på, at det kan være, at du ikke er blevet gravid. Hvis man er meget nervøs, kan det også påvirke menstruationen, så den bliver forsinket.

Du kan ringe eller sms’e til BørneTelefonen på 116111 eller chatte med en rådgiver på BørneChatten her på siden.

Rigtig meget held og lykke.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)