Brev
Gravid
Er der en måde man kan komme af med et barn, hvis man er gravid uden ens forældre er indblandet? Jeg er 15 år gammel, har ikke lyst til at snakke med min mor, vi har ikke et særlig godt forhold. Jeg noget ikke at tag en fortrydelse pille og kan jo først se om jeg er gravid om 2 uger. Er lidt bange, hjælp mig meget gerne :-/
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Øv, for en ærgerlig situation du står i.. Jeg kan forestille mig, at det kan være svært at tænke på andet og du måske har en masse tanker kørende rundt i hovedet..
Som du selv skriver, så er det jo heldigvis ikke sikkert, at du er blevet gravid. Man kan håbe på, at det ikke har været det rigtige tidspunkt i din cyklus for at blive gravid.. Men indtil du kan sige det med sikkerhed, enten ved at du får din menstruation eller at du laver en graviditetstest, er der desværre ikke så meget at gøre.
Du skriver, at du ikke har lyst til at tale med din mor. Er der en anden voksen, som du har tillid til og taler godt med? Jeg tænker bare, at to uger kan være lang tid at gå alene rundt med så store tanker, måske kunne det være rart at dele det med én?
Hvis det viser sig, at du er gravid, og du stadig ikke har lyst til at tale med din mor om det, kan du gå til din læge og tale med ham / hende om, hvilke muligheder du har. Det er sådan at lægen har pligt til at informere din mor om din graviditet, med mindre han skønner at du vil være i fare, hvis din familie finder ud af det. det (under normale omstændigheder vil du heller ikke kunne få en abort uden din mors vidende, for når du er 15 år, er du stadigvæk under hendes myndighed..)
Hvis det kommer til, at du skal fortælle din mor om det, kunne det måske være en hjælp for dig at have en ekstra person med som du stoler på, og som kan støtte dig, hvis du og din mor bliver uvenner. Alternativt kan du sammen med lægen fortælle hende det?
Og hvis det viser sig, at du ikke er gravid, kan du ånde lettet op..
Du ved det sikkert godt, men jeg får alligevel lige lyst til at sige til dig, at det er så vigtigt, at du beskytter dig selv med prævention. Dels undgår du sådan en situation som denne og dels minimerer du risikoen for at blive smittet med kønssygdomme.. Og faktisk har du, fordi du er over 15 år ret til at få lægen til at hjælpe dig med at finde egnet prævention uden din mor behøver at få noget at vide om det...
Held og lykke med det,
Bedste hilsner
BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.