Gravid ?

Hej
jeg er pige på 13 år. Mig og min kæreste har “puttet” (ikke haft sex) Jeg havde underbukser på, han var nøgen. Men imens prøvede jeg at mærke om jeg stadigvæk havde underbukser på. men det var lidt som om de var gledet lidt til siden.

Jeg er meget i tvivl om jeg er gravid fordi at ved ikke om hans *** kom ind. Det er nu ca. 1 måned siden jeg skulle have fået menstruation. Jeg har haft lidt smerter i underlivet men ved ikke om det er tegn på menstruation eller fordi jeg er gravid ? Mig og min kæreste har snakket meget om det, han mener ikke at jeg er det. Men er selv meget bange for det ? Håber i vil hjælpe mig.

Hilsen pigen der er bange for hun er gravid.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13.

Mange tak for dit brev, hvor du skriver, at du er i tvivl om, du kan være blevet gravid. Ud fra de oplysninger, som du giver i dit brev, tænker jeg ligesom din kæreste, at du nok ikke er blevet gravid.
For at blive gravid skal drengen have haft udløsning og være kommet inde i pigen - hvis han er kommet lige udenfor skeden, kan der være en lille risiko for at du kan være gravid, men det er meget usandsynligt.

Når du har ondt i underlivet, kan det fx skyldes, at du har ægløsning. Det er ikke unormalt at have ondt i underlivet under ægløsningen eller lige op til menstruationen kommer.
Når man er 13 år som dig, kan det også være, at din menstruation ikke er helt regelmæssig endnu?

Hvis den har været regelmæssig, og den nu er udeblevet i mere end en måned, vil jeg råde dig til at tage en graviditetstest. Du kan købe den i f.eks. dagligvareforretninger eller på apoteket.

Du fortæller, at du kan tale med din kæreste om dine tanker og bekymringer - hvor er det dejligt for dig at du har så sød en kæreste, der kan være ved din side.
Måske er det tiden at I to skal finde frem til hvilken præventionsform der kunne være god for Jer?
At bruge kondom kan være godt uanset om du evt. bruger en anden form for prævetion også, da kondom også kan beskytte mod seksuelt overførte sygdomme.

Hvis du har brug for at tale med en voksen om prævention, kan du kontakte sundhedsplejesken på din skole.
Måske er det også ved at være tid til at få en snak med dine forældre om prævention?

Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tel. 116 110, eller skrive ind på UngeChatten, hvis du har spørgsmål som du vil vende med en anonym voksen.

Kærlig hilsen
BørneBrevkassen.

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)