Brev
gravid?
hej.
jeg er en 13 årig pige.. Jeg har haft ubeskyttet sex med min kæreste og jeg er nu i tvivl om jeg er gravid. Han nåede vist at trække sig ud inden men eftersom min menestruation er ca en uge forsinket er jeg nu lidt i tvivl. Jeg har taget en test som viste negativ, men jeg har hørt at de godt kan tage fejl? Jeg har også kun taget 1 så ved ikke rigtig…
Jeg har ikke sagt noget til drengen endnu, da jeg ikke føler at jeg vil gøre ham urolig hvis det ikke er sikkert. Det skal også lige siges at jeg ikke længere er kærester med ham, så det ville ikke gøre det bedre hvis jeg lige pludselig sagde at vist tror jeg er gravid… Hvad skal jeg gøre?
Jeg har problemer med at komme alene til min læge da den ligger langt fra mig, og jeg vil helst undgå at sige noget til mine forældre med mindre det er min eneste udvej. Jeg ved de ville blive meget skuffede, og jeg ville ikke få lov til at ses med nogle drenge efter det. Please, hjælp mig.. På forhånd tak..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år Tak for dit brev. Du skriver, at din menstruation er en uge forsinket, så det tænker jeg betyder, at din menstruation plejer at være meget regelmæssig? Ellers er en lille forsinkelse i ny og næ ikke helt ualmindeligt. Men du skriver samtidig, at du har haft ubeskyttet sex med din daværende kæreste, og det gør det muligt at blive gravid, som du ved. Jeg synes det giver rigtig god mening ikke at sige noget til ex-kæresten, før du med sikkerhed ved, om du skulle være blevet gravid. Den ene test du har taget, var negativ og det er korrekt at de ikke altid er 100 % sikre, så at tage en ny test virker som en god idé, når du nu gerne vil undgå at opsøge din læge. Jeg vil forslå dig at vente og se, om din menstruation ikke skulle komme inden for den næste uges tid. Hvis ikke den kommer, og testen fortsat viser negativ, så burde du altså ikke være gravid. De test, der sælges, skal virke dagen efter udebleven menstruation, så jeg ville vælge at tro på resultatet.Men hvis du kan mærke at du stadig er urolig kommer du nok ikke uden om, at skulle omkring din læge. Så vil det være vigtigt for dig at få din læge til at tage en graviditets test eller undersøge, om der skulle være en anden grund til, at din menstruation ikke kommer som den skulle. Skulle du være så uheldig, at det viser sig, at du er gravid, bliver du nødt til at fortælle din forældre om det, så de kan hjælpe dig til at træffe en vigtig og rigtig beslutning om, hvad du så skal gøre.  Jeg håber for dig, at du ikke er gravid og, at du fremover husker at beskytte dig, når du dyrker sex. Ikke blot vil du dermed undgå at blive gravid, men også undgå at få seksuelt overførte sygdomme. Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen. Du kan også altid ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til BørneChatten. Begge steder sidder der rådgivere klar til at tale med dig. Bedste hilsner BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.