Gravid

Hej,

jeg er en pige på 15 år.

Jeg har haft sex med min kæreste her for en måned siden.

Vi brugte kondom, men det sprang.

Jeg er idag begyndt at få kvalme, og jeg er virkelig bange.

Jeg kan ikke snakke med min mor om det, og har ingen penge til en test.

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,  Tusind tak for dit brev! Jeg forstår det sådan, at du er bekymret for, om du kan være blevet gravid. Jeg kan godt forstå, at du er blevet lidt bekymret, og jeg håber, at mit svar kan være med til at hjælpe dig.  Noget af det første, jeg tænker på, når jeg læser dit brev, er, om du mon ved, om du er “gået over tiden” i forhold til din menstruation? Skulle du have haft din menstruation nu? Hvis du skulle have haft din menstruation nu, vil det være en rigtig god idé at tage en graviditetstest, som du også selv er inde på.  Du skriver, at du ikke kan tale med din mor om det – og at du ikke har penge til at købe en test. Jeg spekulerer på, hvorfor du mon har det sådan, at du ikke kan tale med din mor? Er det f.eks. fordi, du ikke føler, at du taler særlig godt med din mor? Eller kan det f.eks. være fordi, hun ikke ved, du har en kæreste? Jeg tænker nemlig, at det kan være ret rart, at man har en, som er voksen, man kan tale åbent med om sådanne ting – som så f.eks. også vil kunne hjælpe i sådan en situation, som du står i lige nu. Men hvis du ikke føler, at du kan tale med din mor, kunne der måske være en anden voksen tæt på dig, som du har tillid til? Det kunne være en bedstemor, en venindes mor eller en lærer? Måske kan du tale med din lærer om, at du gerne vil have en tid hos din skoles sundhedsplejerske? Det kan også være, at du har mod på at gå til lægen? Din læge kan nemlig hjælpe dig med at lave en graviditetstest. Hvis du ikke selv har bestilt tid hos din læge før, kan du finde din læges telefonnummer og adresse på dit gule sygesikringskort. En læge har pligt til at oplyse forældre om, at deres barn har været hos lægen, men hvis du har en helt særlig grund til, hvorfor dine forældre ikke må vide det, kan du prøve at tale med din læge om det, før du bestiller tiden. I helt særlige tilfælde kan lægen godt udføre en undersøgelse uden at inddrage barnets forældre.  Jeg spekulerer på, om du måske sommetider selv får eller tjener penge? Hvis du ved, at du får penge på et tidspunkt, kunne det måske være, at en veninde har mulighed for at låne dig penge til en graviditetstest? Jeg ved, der er supermarkeder hvor en pakke med en test i koster omkring 20 - 30,- kr. Kunne det mon være en mulighed? Det kan også være, at din kæreste har mulighed for at købe en graviditetstest?  Det kan også være, at du har fået din menstruation nu? Sommetider kan man nemlig godt være ude for, at ens menstruation er lidt uregelmæssig eller forsinket. Ens menstruation påvirkes af hormoner, og i perioder, hvor man f.eks. har meget travlt eller føler sig lidt presset, kan ens menstruation godt udeblive eller være lidt forsinket. Hvis du ikke har fået din menstruation endnu, og hvis du tager en graviditetstest, som er negativ (når en test er “negativ”, er man ikke gravid, hvis den er “positiv”, er man gravid), kan det være en rigtig god idé at gå til lægen og få tjekket, at alt er, som det skal være. Jeg ved ikke, om du og din kæreste har været sammen længe, og om der er nogen af jer, der har haft sex med andre, men når kondomet springer, kan man også risikere at blive smittet med kønssygdomme. Det er slet ikke sikkert, at I har været i seng med andre, og selvom I har, er det ikke ensbetydende med, at I har en kønssygdom, men hvis det er et meget nyt forhold, kunne det måske være rart under alle omstændigheder at blive undersøgt for kønssygdomme hos lægen også.  Ellers er det rigtig godt, at du og din kæreste beskytter jer, og det er ikke jeres skyld, at kondomet sprang. Det kan desværre ske sommetider. Hvis det skulle ske igen, kan man købe noget, der hedder nødprævention - man kalder det også en “fortrydelsespille” på Apoteket, som man skal tage hurtigst muligt (inden for 72 timer) , efter man har haft ubeskyttet sex – f.eks. hvis kondomet er sprunget. Man kan også kontakte sin læge eller lægevagten, så har de også mulighed for at give dig nødprævention.  Hvis du har brug for at tale mere om det, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til UngeChatten. Det er i hvert fald vigtigt, at du får taget en graviditetstest. Hvis du stadig ikke ved, hvordan du skal få fat i sådan en, skal du endelig ikke tøve med at ringe eller skrive til os igen, så kan vi sammen prøve at finde ud af, hvad du kan gøre.  Pas rigtig godt på dig selv!  Kærligst fra BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)