Frygt for graviditet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Tak for dit brev. Jeg kan læse i dit brev at du har en dejlig kæreste og at I begge er klare til at have sex med hinanden. Det må være dejligt at have fundet en, som du vil dele den oplevelse med! Men jeg kan også godt forstå at din bekymring og tankemylder omkring graviditet måske kan være med til, at det bliver sværere at tage det næste skridt. Der er rigtig mange piger og drenge som bekymrer sig om graviditet, og det er helt forståeligt, men man kan heldigvis også beskytte sig mod graviditet.

Det er meget usandsynligt at du skulle være gravid, når du haft din menstruation og testet dig med flere graviditetstest. Så måske kan du prøve at øve dig i ikke at bekymre dig om det lige nu. Ellers kan lægen hjælpe dig med at teste det, hvis det ville hjælpe dig?  Når det så er sagt er det en meget god idé at beskytte sig – også når man bare laver “andre ting” og bare for at være på den sikre side når det kommer til graviditet og kønssygdomme.

Jeg kan godt forstå, at du har mange tanker om graviditet og sex. Det er noget du deler med mange andre unge. Sex skal være hyggeligt og sjovt, og graviditet kan man i langt de fleste tillfælden undgå, hvis man bruger prævention på den rigtige måde. Det kan være en god idé et tale med f.eks. sin mor om det med sex og prævention. Men nu er du over 15 år, og har derfor mulighed for at tage til lægen for at tale om det og få recept på f.eks. p-piller eller anden typer af prævention, uden at dine forældre behøver få det at vide.

Måske er det også en god idé at tale med din kæreste om, at du bekymrer dig om at blive gravid, så at han også kan passe ekstra godt på. Måske bekymrer han sig også om det samme. Nogle synes også det kan være rart at diskutere, hvilken form af prævention man skal bruge sammen med sin kæreste, så at det bliver en fælles beslutning og noget som begge kan være med til at bruge. Måske kan I læse lidt mere om de forskellige typer på Sexliniens hjemmeside her: Prævention – Sexlinien

Jeg håber, at du finder en måde, som får dig at føle dig mere sikker på, at du ikke bliver gravid. Og jeg håber, at du og din kæreste får en god oplevelse, når/hvis I beslutter at have sex med hinanden for første gang. Hvis du har brug for at tale med en voksen anonymt, er du altid velkommen til at ringe eller skrive ind til os på BørneTelefonen på 116 111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)