Brev
ER VIRKELIG BANGE FOR OM JEG ER GRAVID!
HEJ!
JEg er utorlig bange for om jeg er gravid!
fordi jeg hyggede mig med en dreng til en fest, og fik finger af ham osv, og jeg var jomfru og vi besluttede os for at have sex, han nåde kun halvt ind fordi jeg var for stram desværre, og vi havde ingen kondom på og jeg er ikke på p.piller og jeg spurgte ham dagen efter om ham kom eller sådan, men han var lige ved det men så var jeg for stram og er bange for om han havde det der løs kommer, altså sådan pre sperm sådan inden han kommer om han havde det på pikken?!?!?!?!?!
og så tog jeg en gravid test 2 dage efter og den var negativ, men min søster siger man først kan se det ordenligt på den om man er gravid eller ikke efter 2 uger?
altså har ikek kvalme osv som tegn på at jeg er, men tit sulten og bliver det hurtigt! og skal have min mesteration gerne den 16,17 eller 18 september, men nogen gange kommer det så først en uge efter jeg skulle haft det..
men er virkelig bange for om jeg er gravid virkelig,…
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tak for dit brev. Det er godt, du har skrevet. Jeg kan godt læse og forstår godt, at det bekymrer dig, om du er gravid. Jeg kan ikke sige, om du er gravid, men der er ikke ret store chancer for, at du er gravid, når ikke han har haft udløsning oppe i dig, men det er super godt, du tænker, som du gør og er opmærksom på din krop.
Din søster har ret i, at man først kan se, om man er gravid en uge efter udeblevet menstruation. Hvad angår symptomer på at være gravid, så kommer de sjældent lige efter. Tit kan man faktisk godt få alle symptomer på at være gravid, fordi man tænker så meget over det, at kroppen TROR den er gravid, og så begynder man at få kvalme, brystspændinger, ens menstruation kan udeblive osv.
Det betyder ikke, at man ikke skal følge med i sin krop, som du også gør. Jeg tænker, at du kan gå til lægen og få taget en blodprøve, der kan man godt se nu, om du er gravid, eller du kan tage en ny test, hvis din menstruation udebliver.
Jeg håber, du kan bruge svaret, og at det kan give dig lidt ro. Du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.