Er jeg gravid??

Jeg har et virkelig stort problem, som jeg håber i kan hjælpe med..

Jeg er en pige på 14 år og har en kæreste på 15. Vi har haft sex i cirka et halvt år nu, men vores forældre ved det ikke. Vi har ikke brugt kondom hver gang. Men de gange, hvor vi ikke brugte det, trak han sig ud inden han skulle komme. Jeg blev aldrig gravid af det.

Her for nogen uger siden gjorde vi det igen uden kondom. Det fortryder jeg meget nu. For på den dag, hvor min mentruation skulle komme, kom den ikke. Der er gået over 1 uge siden den dag den skulle komme. Jeg er virkelig bange.

Jeg har lovet mig selv, at hvis jeg ikke er gravid nu og jeg får min mens, så vil jeg aldrig gøre det uden beskyttelse. Men jeg er bange for om det er forsent af mig at sige.

Jeg vil ikke gå til lægen, for er bange for om mine forældre får det at vide. Jeg ved godt at lægen har tavshedspligt, men hvis han siger, at jeg er gravid, så bliver mine forældre nød til at vide det.. Gør de ikke?

Tror du at jeg er gravid? og hvor stor chance er der?

Kan min mens bare være MEGET forsinket?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Det er godt, du skriver herind med din bekymring. Jeg ved, der er gået noget tid, siden du skrev brevet, måske ved du allerede selv mere nu. Jeg kan godt forstå din nervøsitet, og jeg tænker, det måske fylder langt størstedelen af dine tanker lige for tiden, specielt hvis du endnu ikke har fået din menstruation. Det er godt, du har taget den beslutning om i fremtiden at bruge kondom hver gang, for på den måde er du også beskyttet mod sexsygdomme.

Hvis du kontakter din læge, kan du godt tale med ham om din frygt for at være gravid, uden at dine forældre får det at vide. Det er lidt mere vanskeligt, hvis du så vælger at blive testet, og det viser sig, at du er gravid. Hvis du er det, skal din læge kontakte dine forældre, fordi du er under 15 år. Det er ikke noget, din læge selv kan bestemme, sådan er reglerne for ham eller hende.

Jeg kan ikke svare på, om du er blevet gravid eller ej, og heller ikke give dig nogle risiko-statistik på det, selv om jeg godt kan forstå, det vil være rart at kunne få. Desværre er der, som du også selv godt er klar over, en mulighed for det. Det kan dog også være, at din menstruation er forsinket netop fordi du går og er bekymret for, hvornår den kommer. Har du tænkt på, at du kan købe en graviditetstest selv? Er det en mulighed for dig i forhold til, om du vil tale med din læge eller måske dine forældre om din angst og bekymring…?

Hvis du har brug for at tale helt anonymt med en voksen, er du velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111. Når du ringer derind, kan du selvfølgelig også selv være anonym, hvis du tænker, det vil være rart.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)