Er jeg gravid

Hej. Jeg er en pige på 15 år, som igår havde sammenleje med en ven på 17. Vi brugte ikke beskyttelse, og han kom oppe i mig. Er bange for at jeg er gravid, og jeg kan ikke spørger min mor. Hjæææælp!!!!

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev, hvor du skriver om din bekymring i forhold til en mulig graviditet. Det kan jeg godt forstå bekymrer dig, og du skal lige vide, at bekymringer og mange spekulationer meget nemt kan forsinke din menstruation. Det vil selvfølgelig ikke gøre dine spekulationer mindre, og du skal også bare vide, at du er sårbar, når du ikke ved, om du er ”købt eller solgt”.

Som du beskriver det, er der en risiko for, at du muligvis kan være blevet gravid. Du skriver ikke noget om, hvornår du sidst havde din menstruation, og det kan betyde noget i forhold til, om du kunne være blevet gravid. Det er nemlig sådan, at når man har ægløsning, er chancen for at blive gravid størst. Ægløsningen sker omkring 14 dage før ens menstruation. Nogle kvinder kan mærke ægløsningen, og nogen får ligefrem underlivssmerter, når de har ægløsning. Hvordan har du det mon med det?

Hvis din menstruation ikke kommer, her efter du har haft ubeskyttet sex, så tænker jeg, at det bedste vil være, at du tager en graviditetstest. Du kan købe en graviditetstest på apoteket og i nogle supermarkeder, eller få den lavet hos din læge. Testen kan du først regne med viser noget 3 uger efter du har haft ubeskyttede sex eller på den dag, hvor din menstruation skulle være kommet.

Viser det sig så, at du er blevet gravid, så tænker jeg, at du nødt til at tale med din mor. Du kan ikke få fortaget en abort uden dine forældres vidende/tilladelse, og vælger du at få barnet, så tænker jeg, at du også nødt til at tale den beslutning igennem med din mor.

Måske skulle du alligevel prøve at tale med din mor nu? Hvis du ikke er gravid alligevel, så ville det måske være godt at tale med hende om dit liv og dine tanker lige nu? Jeg tænker, hun sikkert har haft de samme tanker og oplevelser, dengang hun var på din alder. Det er min erfaring, at selvom det lige nu virker umuligt og uoverskueligt at tale med sin mor om sådanne private ting, så opleves det ofte som en lettelse at få det sagt. Tror du ikke, det kunne være muligt?

For at undgå at du kommer i den samme situation igen, så synes jeg, at du skal bruge en eller anden form for prævention. Tal gerne med din læge om, hvilken præventionsform, der passer bedst til dig. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. Du kan søge flere oplysninger på Sex og Samfunds hjemmeside.

Jeg håber, at alting løser sig for dig.

Mange hilsner fra BørneBrevkassen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)