er jeg gravid?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år Tusind tak for dit brev til brevkassen. Det er helt tydeligt, at du er bekymret for, om du mon er blevet gravid efter at have haft sex for en uge siden, så jeg håber, at mit svar måske kan give dig ro, så du ikke længere skal gå med den bekymring.  Du fortæller, at I havde sex uden kondom. Når man har sex uden kondom, er der altid en risiko for, at man er blevet gravid. Det kræver jo selvfølgelig, at drengen kommer inden i dig, da det jo er sæden/en sædcelle, der kan befrugte et af dine æg – og dermed gøre dig gravid. Du har ret i, at der tit kan komme noget pre-sæd, hvor der også er en risiko for, at der er sædceller i. Derfor er der altså en risiko for, at man kan blive gravid, selvom man fx havde afbrudt samleje (altså at han trak sig ud af dig, før han nåede at komme).  Derfor tror jeg, at det er rigtig fornuftigt, at du købte en fortrydelsespille (nødprævention). En sådan pille har størst effekt, hvis den tages så hurtig, som muligt bagefter – og senest 72 timer efter (dvs. 3 døgn). Pillen tages, hvis man er nervøs for, at man måske er blevet gravid. Ud fra det, du har fortalt, tror jeg derfor ikke, at du skal være så nervøs for, at du er gravid, da risikoen lyder til at være lille.  Til gengæld kan din menstruation godt drille lidt, fordi der i en fortrydelsespille er stor dosis hormoner, der kan påvirke din naturlige menstruationscyklus. Dog vil jeg anbefale dig, at du, hvis din menstruation stadig ikke er kommet ordentligt, at du skynder dig at tage en graviditetstest. Den kan købes i de fleste supermarkeder og koster ca. mellem 20 -50 kr. På den måde får du klar besked, så du ikke længere skal gå med usikkerheden, for det er rigtig ubehageligt. Jeg er sikker på, at det allerede har sat nogle tanker i gang hos dig og det er rigtig ærgerligt, at det er tankerne om ”gravidtitet”, der skal fylde hos dig. Når man er sammen med en dreng for første gang, er det jo selve "oplevelsen", der skal fylde - og ikke tankerne om en graviditet.   Derfor vil jeg til sidst råde dig til, at du overvejer, hvordan du i fremtiden kan sikre dig mod graviditet (og kønssygdomme). Hvis du har en kæreste, er det oplagt fx at kontakte din læge, så I kan finde ud af, hvilken præventionsform, der passer bedst. Det kan også være, at det passer bedst til dig, hvis du beskytter dig selv med kondom. Det er meget oplagt at bruge kondom, hvis det ikke er en fast partner, da et kondom både beskytter mod gravitet og kønssygdomme – og de kan købes i næsten alle forretninger, så de er lette af få fat på.   Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål. Hvis du har brug for det, må du meget gerne kontakte BørneTelefonen på 116111. Hvis du er nysgerrig og har lyst, har vi et tema om "sex og seksualitet" på vores hjemmeside:  http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sex-og-seksualitet.aspx.  De bedste tanker fra BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)