Er jeg gravid

Hej

jeg er en pige på 12 år (fylder 13 om en uge)

jeg har en kæreste som er 13 og han går i 8 klasse og jeg går i 6 klasse

men vi sammen efter skole men pludselig spørg han om jeg vil have sex

det svare jeg så ja til men da han kom helt op i mig begyndte det at gøre ondt

og jeg har lige haft min menstruation og vi gjorde det uden beskyttelse

er jeg gravid

har rigtig ondt i maven og har hovedpine

KH pigen som ikke ved hvad hun skal gøre

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Hvor er det godt, at du skriver ind til os. Det er sådan, at når man har sex uden beskyttelse, vil der altid være en risiko for, at man kan blive gravid. Jeg kan derfor ikke fortælle dig om du er gravid, eller ej.

Derfor er det vigtigt, at du hurtigst muligt finder ud af, om du er blevet gravid. Jeg håber, at du har mod på at snakke med din mor om det eller med en læge, som kan hjælpe dig med at finde ud af om du er gravid. Jeg håber, at din kæreste vil hjælpe dig med det.

Det kan være, at du sammen med en voksen kan tage en test - graviditetstest og se om, du er blevet gravid. Der skal dog været gået ca. 14 dage siden den dag I var sammen. En graviditesttest kan købes i supermarkeder og den koster omkring 30-50 kr. Den viser med 99,9% sikkerhed om man er gravid eller ej. Hvis du er gravid er det naturligvis vigtigt, at du fortæller det til en voksen eller ringer og snakker med lægen om det, som så vil hjælpe dig i forhold til, hvad der så skal ske. Hvis det er for svært, at fortælle direkte, kunne du måske skrive et brev eller en sms, fx til din mor og få hjælp af hende?

Jeg vil råde dig til, at huske at det er vigtigt altid at bruge prævention - fx kondom. Det er så vigtigt, at man passer på hinanden, både på grund af risikoen for graviditet, men også på grund af de kønssygdomme, man kan risikere at smitte hinanden med.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke.

Kærligst

Børnetelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?