Brev
ER JEG GRAVID?
Hej jeg er en pige på 14 til sommer 15.
Jeg var sammen med mine veninder, og vi drak lidt og hyggede os da vi var alene hjemme. Jeg blev lidt beruset så kan ikke huske så meget og var ikke helt klar over hvad jeg lavede.
Senere en på aftenen gik vi en tur som vi altid plejer at gør når vi er sammen. Min veninde bor tæt inde ved byen sådan kun 100 meter fra. Vi gik hen til nogle fyrer på 17 og snakkede med dem, fordi min veninde vil gerne hører om de havde en smøg, hun kunne få, fordi hun ikke selv havde flere. Vi endte med at klikke godt med dem, men de gik ind på en bar. vi gik og ind, vi var jo fulde så det gjorde vi bare og dør manden lukkede os bare ind.
De to drenge spurgte om vi vil med hjem, men det endte kun med det var mig. Jeg gik jo bare med, men det endte med at jeg fik finger af dem begge, og senere hen på natten, gik jeg ind på et andet værelse med ham den 1 og havde sex med ham. Han havde kondom på, men så lå vi på et tidspunkt og så gik han jo på toilet, og jeg ved aldrig om han gik et nyt på. Det var min første gang og jeg var beruset, og jeg følte mig så dum dagen efter.
Jeg er rigtig bange for om jeg er blevet gravid, min menstruation er uregelmæssig, Men skulle være 99% sikker på at jeg skulle have haft den, den 20-21 februar og der er går 7-8 dage nu og jeg tør slet ikke snakke med min mor, far eller storesøster.
Jeg har mange problemer herhjemme og tør næsten ikke se hvordan de reagere på det er så. Jeg har snakket med mine veninder, men de er hele tiden sådan, hvis mine forældre finder ud af det må jeg aldrig se jer igen. De lod mig gå så de har også et ansvar, og de sagde jeg sagtens kunne gøre det.
Jeg har snakket med en af mine Drenge venner fra min klasse, han har prøvet mange ting seksuel, og han spørger ind til mig hver dag.
– Jeg ved at alle piger hader at have sin menstruation, men jeg vil gøre alt for at få den. Jeg er bare knust og BANGE for at være GRAVID….
Mvh pigen der dummede sig alt for meget
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, at du er ked af det og nervøs for, om du er gravid. Og jeg kan også godt forstå, at du ikke tør tale med dine forældre om det. Sådan ville de fleste nok have det i din situation.
Men mon ikke dine forældre ville hjælpe og støtte dig, uanset hvor vanskelig en situation, du kom til at stå i?
Som det allerførste, vil jeg anbefale dig at købe en graviditetstest. Dem kan man købe i fx Netto (de ligger oppe ved kassen) eller i et andet supermarked eller på apoteket eller i Matas. Så kan du få afklaret, om du er gravid.
En graviditetstest er ikke svær at gennemføre, og der følger en indlægsseddel med i pakken, så du kan se, hvad du skal gøre.
Du kunne eventuelt også, hvis du kan komme i kontakt med fyren, spørge ham, om han havde kondom på, da I havde sex anden gang. Kunne du det?
Man kan godt komme til at påvirke sin menstruationscylus, når der går uorden i systemet, som når man er nervøs eller utryg. Det kan fx være, hvis man skal til eksamen, eller hvis noget går dårligt derhjemme eller lignende. Og det kan også ske, når man har det som dig lige nu. Det er derfor ikke sikkert, at der er sket noget.
Fremadrettet vil jeg anbefale dig, at du selv har nogle kondomer med i tasken, når du går ud. På den måde er du sikker på, at der ikke sker uheld.
Du skal nemlig også huske, at man med et kondom beskytter sig mod kønssygdomme. Når man har sex med nogen, man ikke kender, er det særligt vigtigt at beskytte sig.
Hvis det viser sig, at du er gravid, er der ingen vej udenom. Så er du nødt til at tale med dine forældre, så I kan finde ud af, hvad der skal ske.
Og jo hurtigere du får en afklaring via en graviditetstest, des bedre. Du skal ikke gå og plages af bekymring. Det gør dig ikke noget godt.
Jeg håber det allerbedste for dig! Og husk, at hvis du har brug for nogen, der lytter, eller hvis du har brug for at hjælp til at finde ud af, hvordan du skal snakke med dine forældre eller andet, så er du altid velkommen til at ringe eller skrive direkte til os på BørneTelefonen. Vi vil altid gerne lytte og rådgive dig!
De kærligste hilsener fra BørneTelefonen