er bang for jeg gravod

hej jeg er en pige på 15 snart 16 jeg har en dejlig kæreste som jeg elsker meget vi har nok det bedste forhold en til andre unge, mig og ham har haft sex vi har gøre det med kondom på men en dag had vi ikke filler men vi sagde vi kun skal gøre med kondom på men vi kom og gøre det ud.

nu er jeg bang for der er nogle jeg venter på jeg for mit lort og holder øje men jeg har det dålig over det gå og tænker på det promblem hvad skal jeg gøre vis der er nogle hvad vil min mor ikke sige vil hun bliv sur vil hun smid mig ud vis jeg for et barn sted for en baron jeg kan ikk for mig selv til og for det fjede ligsom om og slår en ild

hvor hvad med vis min mor smid mig ud hvor skal jeg bor hen på vej er bang for alle de tænker

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Tak for dit brev, hvor du skriver, du er nervøs for at være blevet
gravid, efter du har haft ubeskyttet sex med din kæreste.  Hvis ikke du på nuværende tidspunkt har fået din menstruation, tænker jeg, at en god start til at få lettet
lidt på din uvished er at starte med at tage en graviditetstest.

Du kan købe en testen kan på apoteket, i
forskellige supermarkeder og i Matas. Testen kan bruges fra første dag man er "gået
over tid", altså dér hvor du burde have fået din menstruation.

Du nævner også i dit brev, at du er bange for,
hvordan din mor vil reagere, hvis du skulle være blevet gravid. Nu ved jeg ikke, om du er stadig går i skole? Hvis det er tilfældet, så er der en
sundhedsplejerske tilknyttet din skole. Derfor kunne en idé være at gå til din
sundhedsplejerske. Hun vil måske kunne være med til at mægle mellem jer. Dvs. hjælpe dig med at få fortalt om det til din mor på en god måde. Jeg tænker, det måske kan være med til at få hende til at reagere på en ordentlig måde.

Hvis du nu ikke går i skole længere, kunne en anden
mulighed være at gå til din læge..? Hvis du bliver skræmt ved tanken af at skulle
gå alene, kunne du måske overtale din kæreste til at tage med dig?

Eller kunne en helt 3.mulighed være at tale med din mor
om det? Måske kan hun faktsik støtte dig og hjælpe dig, så du ikke skal stå alene
med de bekymringer, du har lige nu..? Og hvis du skal til lægen, kunne det
måske også være rart for dig at have hende med..?

Jeg kan forstå på dit brev, at du allerede har
gjort dig en del tanker om, hvad der skal ske, hvis du nu er gravid - hvilket
er helt forståeligt. Det lyder til at du bl.a. tænker meget over, hvad andre vil mene om din situation. Disse tanker, vil du kunne dele med
din læge, som garanteret har mødt unge i din situation. Og forhåbentlig vil han eller hun også kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du skal takle det. (Hvis det bliver nødvendigt.)

Nu ved jeg ikke, om du er gået "over" tid?
- måske har du på nuværende tidspunkt allerede fået din menstruation... Ligegyldigt hvad, tror jeg det vil være godt, hvis du og din kæreste overvejer, hvilken form for prævention, I vil benytte jer af
fremover.

Sex og samfund har nogle gode informationer om
netop dette. Måske kunne du tjekke det ud..?  www.sexogsamfund.dk .

Husk også at du har mulighed for at drøfte situationen og
dine muligheder yderligere med en rådgiver på BørneTelefonen. Ring 116 111
- det er anonymt og gratis!

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)