Brev
Drenge
Hej.
Jeg er en pige på 15 år.
Da jeg var 13 år blev jeg gravid og fik en abort.
det er sket igen,
skal jeg føde barnet eller få en abort.
Det skal lige siges at det er med den samme fyr og jeg elsker ham, men ved ik om vi er klar til en mere i vores liv
hvad skal jeg gøre
Kh den forvirrede pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tak for dit brev og godt at du skriver! Jeg kan godt forstå at din graviditet sætter gang i mange tanker om hvad du skal gøre og om dig og din kæreste er klar til en mere i jeres liv. Det at få et barn er en kæmpe omvæltning i ens liv, og det medfør et stort ansvar. Så det er vigtigt at din kæreste og dig tænker jer grundigt om før i beslutter jeg.
Jeg kan blive lidt nysgerrig på om din kæreste ved at du er blevet gravid? Først og fremmest synes jeg, det er vigtigt at I snakker sammen om det. Men lige så vigtigt er at i medinddrager jeres forældre, og fortæller dem hvilken situation I står i. Måske kan du tale med dine eller din kærestes forældre om hvordan det er at være gravid og hvordan det er at være forældre, det kan måske hjælpe jer i at tage den beslutning der føles rigtig for jer. Hvis det føles svært at tale med jeres forældre er der måske en anden voksen I kan tale med som kan hjælpe jer med at tale med jeres forældre.
Måske kan du prøve at tænke tilbage på da du blev gravid sidste gang. Hvordan fik du truffet din beslutning den gang, hvem talte du med, hvordan blev du hjulpet til at håndtere de tanker og følelser du måske også havde den gang? Nu er du godt nok lidt ældre, men stadig meget ung i forhold til at få et barn.
Det kan også være en god idé at tage med dine forældre op til lægen for at tale om hvordan det er at være gravid og have et barn. Uanset hvad du/I vælger, så kræver det et besøg hos lægen.
Jeg håber at du får delt din forvirring med nogen, og at du får hjælp til at træffe en beslutning som føles rigtig for jer. Husk at du altid kan ringe til BørneTelefonen hvis du føler at du har brug for at tale med en voksen for at få råd til hvordan du kan komme videre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen