Brev
Det vigtigt
Hej. Jeg har skrevet FLERE gange til jer, men i svare ikke! Jeg skal bruge nødhjælp nu?
For 11 uger siden, havde jeg sex med en dreng på 13 ( er selv 15 )
Nå men vi havde sex 1-2 min, ( uden kondom, da de ikke havde nogen??? ) jeg er så begyndt og blive nervøs, har ikke vært til læge, og det tørre jeg heller ikke! Har sådan en bule på min mave, nogen dage er den lille og andre dage er den stor? og der er sådan nogen små runde/aflange ting derinde! Har så fået afvide at det kan være kirtler men ved ikke! Har taget et par teste, alle viser negativ, men er bange for ikke at have brugt den rigtigt!! Læste kun den ene side af brugsanvisningen?
har snakket med ham jeg havde Sex med! Han siger han var 3-4-5% stiv, jeg vil ikke mene han var stiv, det mærkede som om den bøjede da han lå på mig!? han siger selv at han kom, bare uden sæd!
Hans pik var altså ikke særlig stor omkring to lille fingere ? hvad mener du ??
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Pige på 15 år
Det er ikke rart at gå og være nervøs for, om man er gravid – så jeg kan godt forstå, at du har brug for at få en afklaring nu, hvor du har tænkt over det i 11 uger.
Du skriver, at du har taget flere tests – der alle er negative. Jeg tror derfor ikke, du er blevet gravid. De fleste tests er ret nemme at bruge, det eneste du skal være opmærksom på er, om du har taget den kort tid efter, du var sammen med drengen. Testen er mest sikker, hvis den tages nogle uger efter, man har haft sex.
Hvis du vil være helt sikker på, at du ikke er gravid, skal du gå op til din læge. Du skriver, at du ikke tør, og jeg tænker på, om det mon er fordi, du er bange for, at din læge vil fortælle dine forældre, at du har været der?
Det er sådan, at så længe du er under 18 år, så må lægen godt tale med dine forældre om dig og din sundhed. Lægen har altså ikke tavshedspligt. Når det handler om dit seksualliv og fx en undersøgelse for graviditet, må lægen dog godt undlade at informere dine forældre. Langt de fleste læger vil derfor ikke fortælle forældrene, at deres datter er blevet undersøgt for graviditet.
Det er også muligt at blive undersøgt på en præventionsklinik hos Sex og Samfund, og der kan du godt blive undersøgt, uden at dine forældre får det at vide. Du kan se en oversigt over, hvor i landet der ligger klinikker, her: www.sexogsamfund.dk.
Tilslut vil jeg lige nævne for dig, at du skal være opmærksom på, at du nu er 15 år og derfor over den seksuelle lavalder. Det betyder faktisk, at det er ulovligt for dig, at have sex med nogen under 15 år – som drengen på 13 år. I Danmark har vi den lov for at beskytte børn og unge mod seksuel udnyttelse fra personer, der er voksne eller meget ældre end barnet selv.
Selv om du og drengen på 13 år næsten er jævnaldrende og begge har haft det helt ok med at have sex sammen, skal du altså være opmærksom på, at det ifølge loven ikke er ok.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Mange hilsener
BørneTelefonen