Brev
bange for graviditet
Hej,
jeg har en kæreste på 13 år, mig og hende har prøvet at have et par gange, men vi har besluttet at vente nu. Vi har altid brugt kondom, og det er gået, som det skal, intet er gået galt.
Men her igår havde hun presset sig selv i brystvorterne, hun siger, at der kom noget væske ud, der mindede om det væske, der kommer, når man prikker en bums. Vi er så bange for, at hun er gravid. Hun vil ikke tage nogen graviditets test, fordi hun er så ung, hun tror, hun vil gå i panik, hvis den bliver positiv. Hun vil heller ikke tage til lægen, hun kan ikke lide, at folk kan kigge på hendes krop osv.
Vi er så bange for, at hun er gravid, hvad kan det være for noget væske? Hun har ikke haft nogen symptomer for graviditet overhovedet, ingen kvalme, ingen søvnmangel, hun har ikke ømme bryster, hun har ikke højere kropstemperatur, hun har ikke øget duftfølsomhed, hun har ikke fået pletblødning, hun har ikke hyppig tisse trang, menstruationen er ikke udeblevet på nogle måder, hun har ikke følt sig oppustet i forbindelse med menstruation, hun spiser heller ikke meget som en gravid kvinde nogle gange gør.
Men vi er stadig så mange, HVAD KAN DET VÆRE. Det skal siges, jeg er kæresten på 15 år. Vi har valgt at vente med sex, men vi er stadig meget bekymrede, svar hurtigst muligt. Tak på forhånd
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15
Tak for dit brev- godt at du skriver, det er jo ikke rart at gå og være bange for om din kæreste er gravid.
Ud fra din beskrivelse, så tænker jeg, det er helt usandsynligt, at hun er blevet gravid. Det lyder jo til, at I har været rigtig gode til at tage jeres forholdsregler fx ved at bruge kondom. Og når hun har haft sin menstruetion efter jeres sidste samleje (og ikke bare en lille pletblødning), så kan hun ikke være gravid...
(Det at hun har kunnet presse lidt væske ud af brystvorten, behøver ikke at have noget med graviditet at gøre. Jeg vil tro at hormoner også kan fremkalde det - eller det kan være en helt ufarlig talgkirtel, hun har presset ud...)
Håber at svaret kan give jer lidt ro i sindet, men hvis I stadigt er bekymrede, så ring evt. til BørneTelefonen på 116 111 og snak mere direkte med en rådgiver om, hvad der så skal til, for at give jer ro i sindet...
Mange kærlige hilsner til jer begge
fra BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.