Brev
16 år og gravid?
Hej,
jeg er en pige på 16 som rigtig gerne ville være gravid.
Jeg har gået med tanken længe og tænker på det hele tiden, jeg ville få det så godt med mig selv og jeg er sikker på at min familie kunne blive stærkere, en af grundene er også at mine bedsteforældre er gamle og har snart oplevet det de skulle, jeg ville sådan ønske min mormor og morfar kunne nå at blive oldeforældre.
Man bliver mere voksen i hovedet når man faktisk venter et barn, og jeg elsker også bare børn og håber derfor jeg kunne blive mor nu.
Er rigtig usikker på hvad man “må” når man er mor som 16-17 årig.
Kan kommunen fjerne barnet?
Kan kommunen hjælpe med penge?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Det lyder da dejligt, at du har lyst til at blive mor!
Du skriver at en af grundene til, at du vil være mor bunder i, at din bedsteforældre ville nå at være oldeforældre. Det er en rigtig sød tanke. Men det vigtigste er, at du føler dig klar til at passe på et andet lille væsen.
Det er krævende at få et barn, og det er en stor beslutning. Har du mon en kæreste, eller har du mon tænkt over, hvem du vil have et barn med?
Jeg vil ikke beslutte på dine vegne, om du skal være mor nu eller ej, men jeg bliver lidt bekymret, når du fx skriver, at du “ville få det så godt med dig selv”, hvis du fik et barn. Eller at du vil gøre familien stærkere ved at få barnet.
Jeg tror det er godt at have det godt med sig selv, inden man får barnet, og at familien selvfølgelig spiller en stor rolle, men at det vigtigste er, at du som mor har overskud og mulighed for at tage dig godt af barnet.
Kommunen kan fjerne et barn, hvis de vurderer, at forældrene er uegnede til at varetage opgaven som forældrer. Altså at de ikke kan passe godt på barnet. Det kan bunde i mange forskellige ting, fx hvis forældrene selv har svært ved at passe ordentligt på sig selv. I sådan en situation kan kommunen gå ind og vurdere, at forældrene ikke også kan passe på et lille barn, hvis de ikke kan passe på sig selv først.
Når man får et barn, er det vigtigt, at man kan skabe en tryg base for barnet, og at man kan tilsidesætte nogle af sine egne behov, for at passe på barnet, som ikke kan passe på sig selv de første mange år af sit liv.
Det er også vigtigt, at man får barnet af mere uselviske årsager, altså at man ikke kun får barnet for sin egen eller sin families skyld. Man må også tænke på barnet, hvad ville være godt for barnet?
Det er til gengæld godt, at du er hurtigt ude, fordi der er mange fordele ved at få et barn tidligt, men at vente et par år er stadig tidligt i forhold til, hvornår vi generelt får børn i Danmark.
Jeg forestiller mig, at du kan få styr på nogle basale ting inden du giver dig i kast med baby-projektet. Måske finde en kæreste, hvis du ikke har sådan én, og ønsker at dit barn har en god far. Finder et sted at bo, nu ved jeg ikke om du bor hjemme, men det kan være en idé at have sit eget sted inden man får børn, fordi der kan opstå nogle konflikter i familien, når man skal opdrage et barn. Og så tænker jeg, at du måske skal tænke lidt på din fremtid; vil du studere eller finde et godt stabilt arbejde? Så du og (måske) din kæreste/mand, kan forsørge jeres lille familie. Hvad tænker du mon om det?
Dit brev har vakt mange tanker hos mig, og jeg håber, at du vil tænke lidt over det, som jeg har skrevet.
Ring eller skriv til os på 116 111, hvis du er i tvivl om noget eller har brug for at snakke mere om det! Det er en stor beslutning. Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine forslag.
Du virker som en person, der tænker godt over tingene, før du springer ud i noget. Det kan være en god ide, at tale med http://Mødrehjælpen, de vil kunne svare endnu mere uddybende på dine spørgsmål om økonomisk hjælp og det med risikoen for at få fjernet barnet. De ved alt om disse spørgsmål, og de taler med mange helt unge kvinder.
Du kan google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Din kommunes anonyme rådgivning for unge kan fortælle dig om deres mulighed for at hjælpe, når du bliver gravid som 16-årig. Vi kan også hjælpe dig med at finde nummeret, hvis du ringer til os på 116 111.
Det er godt at vende sine tanker med andre mennesker – præcis som vi to taler sammen nu. Hvem har du, som du kan tale om dine tanker med? Jo flere du taler med – jo bedre. Det er godt at tale med andre om, hvad der mon er bedst set med barnets øjne. For det drejer sig netop om, hvad der er bedst for barnet.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen