Spil fremfor lektier

Hejsa

Jeg er en dreng på snart 18 som er igang med 1.g.

Mit problem er at jeg nogle gange simpelthen er for doven til at lave lektier og afleveringer.

Jeg har fået den vane at jeg hele tiden venter til dagen før lektien skal gennemgåes/afleveres.

Det skal lige siges at jeg elsker at spille pc og ps4 osv.

Hjælp tak 🙁

Dreng, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 18 år.

Det lyder som om at det går dig på, at du venter med lektierne til dagen før de skal afleveres. Måske får du dårlig samvittighed – bliver presset, når du ikke laver lektier i god tid? Og det kan både gå ud over ens humør og energi. Og det er jo et problem hvis du ikke kan nå at få tingene lavet til tiden eller grundigt nok, hvis du trækker den for længe. Samtidig fylder lektierne nok også i dine tanker indtil du får dem lavet.

Du skriver at du venter med lektierne til den sidste dag før de skal afleveres. Og det er et godt skridt på vejen at du får taget hul på dem.

Måske skal du prøve at vende rytmen om og lave lektierne den første dag, du har fået dem for. Eller måske hver søndag. Det kan kræve, at du blokerer tiden i din kalender, så det er lektierne, du har en aftale med. Så kan du have pc eller ps4 som en fortjeneste, når du er blevet færdig med lektierne? Og hvis du hellere vil starte med at spille pc, så kan du evt sætte alarmen til en time når du starter med at spille. Så du kan få lavet dine lektier når alarmen ringer? Jeg ved godt at dette er meget lettere sagt end gjort. Men du kunne jo give det et forsøg – og måske har du forældre, der kan hjælpe dig med at få tingene gjort?

Hvis det er fordi du ikke synes det er særlig sjovt at lave lektier, kunne man måske prøve at gøre det til en hyggelig ting? Fx kunne du mødes med nogle andre fra klassen og lave lektier sammen. Eller du kunne sætte sig et hyggeligt sted og lave dem. Det kan også være, at man sidder hver for sig og er i dialog med klassen over messenger, mens man er igang med lektierne. På den måde kan man støtte hinanden i at få lektierne lavet og hvordan opgaverne kan løses.

Du skriver også at du er doven. Måske kunne det hjælpe at dyrke noget sport, sådan at du måske bliver mere frisk i hovedet og krop. På den måde kunne du måske føle dig mere klar til at lave lektier. Ud over sport er det altid en god ide at få søvn nok og sund mad for at blive mere frisk. Husk at unge i din alder har et lidt større behov for søvn end andre. Og man møder jo tidligt om morgenen når man går i gymnasiet, og især det første kan kræve overskud. Der er jo mange nye ting og mennesker man skal lære at kende. Så det kunne måske hjælpe på dovenskaben eller trætheden at bruge din kelnder til at sætte tid af til lektierne, få motion og luft, god mad og gå lidt tidligere i seng – det vil give dig overskud og det tror jeg vil være fedt for dig!

Jeg håber for resten, at du er faldet fint til i 1.g og i gymnasiet i det hele taget.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Er du gamer eller gambler? Få gode råd her

Der er rigtig mange børn og unge, der spiller online spil, gamer eller dyrker esport. Mange har det som en fritidsinteresse, hvor de hygger sig med deres kammerater eller online venner. Men hvis det bliver til en afhængighed, så er det et problem, du skal have hjælp til.

Hvis du gamer rigtig meget, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan kan jeg game mindre? Jeg føler mig ensom, hvordan får jeg venner i klassen? Jeg bliver udelukket, når jeg spiller, hvad skal jeg gøre?

Når man gamer støder man også på muligheden for at gamble. Men hvad er forskellen egentlig? Og hvad gør man, hvis man er blevet afhængig af at gamble?

Her kan du finde gode råd, du kan se film om, hvordan andre kom ud af deres afhængighed eller du kan prøve testen, og få en fornemmelse for om gamingen eller gamblingen fylder for meget i dit liv.